Retroweriada 2022 w Poznaniu. Zabytkowe rowery zachwycają nad Jeziorem Strzeszyńskim! [ZDJĘCIA]

M.S.
Celem spotkania jest nie tylko wymiana doświadczeń i pokazanie nowych nabytków i udanych renowacji, ale przede wszystkim zapoznanie mieszkańców Wielkopolski ze spuścizną lokalnych fabryk rowerowych, jak również swoistej kultury rowerowej z lat 1910-1975.Zobacz zdjęcia --->
Celem spotkania jest nie tylko wymiana doświadczeń i pokazanie nowych nabytków i udanych renowacji, ale przede wszystkim zapoznanie mieszkańców Wielkopolski ze spuścizną lokalnych fabryk rowerowych, jak również swoistej kultury rowerowej z lat 1910-1975.Zobacz zdjęcia --->Adam Jastrzębowski
W niedzielę, 5 czerwca odbyła się „Retroweriada”, czyli 8. edycja zlotu kolekcjonerów i pasjonatów zabytkowych rowerów, organizowana przez Automobilklub Wielkopolski. Celem spotkania jest nie tylko wymiana doświadczeń i pokazanie nowych nabytków i udanych renowacji, ale przede wszystkim zapoznanie mieszkańców Wielkopolski ze spuścizną lokalnych fabryk rowerowych, jak również swoistej kultury rowerowej z lat 1910-1975.

Wielkopolska uwielbiała rowery

Wielkopolska w układzie granic II RP była potęgą w zakresie ilości produkowanych i rejestrowanych rowerów. Nie byłoby to możliwe bez propagowania kolarstwa wśród lokalnej społeczności przez poznańskiego „Sokoła”, jak i wiele innych XIX wiecznych stowarzyszeń cyklistów. Inaczej niż w innych zaborach, w Prowincji Poznańskiej stawiano na szybki rozwój tego typu transportu indywidualnego. Rower był powszechnie używany przez urzędników, robotników i drobnych kupców. Wraz z rowerem w każdym mieście powstawała sieć dróg bitych, brukowanych jezdni oraz kształtowała się kultura jazdy.

Roweriada 2022

„Retroweriada” ma na celu pokazanie historii roweru w Poznaniu od modeli Michaux z 1866 r., które pojawiły się na poznańskich ulicach za sprawą p. Hulewicza jako pierwszego użytkownika tego roweru. Zademonstrowano też bicykle produkcji francuskiej z lat 80. XIX wieku, o których ze zgrozą pisała ówczesna prasa „Twierdzy” nad Wartą.

Pokazano protoplastów współczesnych rowerów, czyli modele „safety” z lat 1890-1898, które spowodowały boom rowerowy wśród ludzi majętnych i rozwój długodystansowej turystyki rowerowej u schyłku XIX w.

Wnętrze dawnej restauracji "WZ", która dziś zmieniła się nie do poznania. Jakie miejsca z czasów PRL przetrwały w Poznaniu? Sprawdź w galerii --->

Te bary i restauracje w Poznaniu były kiedyś kultowe. Co sta...

Licznie reprezentowane są rowery sprzed I wojny światowej, jak i różnorodne rowery z XX-lecia międzywojennego produkowane w Polsce i za granicą. Osobną kategorię stworzono dla rowerów PRL-u, które notują ostatnio rosnącą popularność.

Dla majsterkowiczów przygotowano giełdę części do zabytkowych rowerów oraz stworzono okazję do wymiany materiałów, katalogów, znaczków rowerowych i temu podobnych pamiątek.

Dla najmłodszych jest okazja przejażdżki w autkach na pedały, a dla nieco starszych – na zabytkowych rowerach o ciekawej konstrukcji.

Kultowe kino Bałtyk, które zostało zamknięte w 2002 roku.Przejdź dalej i zobacz kolejne zdjęcia --->

75 niezwykłych zdjęć Poznania z szalonych lat 90. Tak wtedy ...

Dla aktywnych uczestników będzie możliwość zaprezentowania strojów i rowerów w ruchu podczas parady nad Jeziorem Strzeszyńskim. Odbywają się też konkursy wiedzy rowerowej oraz sportu kolarskiego z licznymi nagrodami.

Zlot odbywa się w pobliżu Motelu Strzeszynek (ul. Koszalińska 15), od godz. 9.

Celem spotkania jest nie tylko wymiana doświadczeń i pokazanie nowych nabytków i udanych renowacji, ale przede wszystkim zapoznanie mieszkańców Wielkopolski ze spuścizną lokalnych fabryk rowerowych, jak również swoistej kultury rowerowej z lat 1910-1975.Zobacz zdjęcia --->

Retroweriada 2022 w Poznaniu. Zabytkowe rowery zachwycają na...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Turystyka

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia