Wielkopolska uwielbiała rowery
Wielkopolska w układzie granic II RP była potęgą w zakresie ilości produkowanych i rejestrowanych rowerów. Nie byłoby to możliwe bez propagowania kolarstwa wśród lokalnej społeczności przez poznańskiego „Sokoła”, jak i wiele innych XIX wiecznych stowarzyszeń cyklistów. Inaczej niż w innych zaborach, w Prowincji Poznańskiej stawiano na szybki rozwój tego typu transportu indywidualnego. Rower był powszechnie używany przez urzędników, robotników i drobnych kupców. Wraz z rowerem w każdym mieście powstawała sieć dróg bitych, brukowanych jezdni oraz kształtowała się kultura jazdy.
Roweriada 2022
„Retroweriada” ma na celu pokazanie historii roweru w Poznaniu od modeli Michaux z 1866 r., które pojawiły się na poznańskich ulicach za sprawą p. Hulewicza jako pierwszego użytkownika tego roweru. Zademonstrowano też bicykle produkcji francuskiej z lat 80. XIX wieku, o których ze zgrozą pisała ówczesna prasa „Twierdzy” nad Wartą.
Pokazano protoplastów współczesnych rowerów, czyli modele „safety” z lat 1890-1898, które spowodowały boom rowerowy wśród ludzi majętnych i rozwój długodystansowej turystyki rowerowej u schyłku XIX w.
Licznie reprezentowane są rowery sprzed I wojny światowej, jak i różnorodne rowery z XX-lecia międzywojennego produkowane w Polsce i za granicą. Osobną kategorię stworzono dla rowerów PRL-u, które notują ostatnio rosnącą popularność.
Dla majsterkowiczów przygotowano giełdę części do zabytkowych rowerów oraz stworzono okazję do wymiany materiałów, katalogów, znaczków rowerowych i temu podobnych pamiątek.
Dla najmłodszych jest okazja przejażdżki w autkach na pedały, a dla nieco starszych – na zabytkowych rowerach o ciekawej konstrukcji.
Dla aktywnych uczestników będzie możliwość zaprezentowania strojów i rowerów w ruchu podczas parady nad Jeziorem Strzeszyńskim. Odbywają się też konkursy wiedzy rowerowej oraz sportu kolarskiego z licznymi nagrodami.
Zlot odbywa się w pobliżu Motelu Strzeszynek (ul. Koszalińska 15), od godz. 9.