Ze Świebodzkiego w Karkonosze i Góry Izerskie

Maciej Łagiewski, dyrektor Muzeum Miejskiego Wrocławia
Lata 1895-1903. Dworzec Świebodzki we Wrocławiu na przełomie XIX i XX wieku.
Lata 1895-1903. Dworzec Świebodzki we Wrocławiu na przełomie XIX i XX wieku. fotopolska.eu
Dworzec Świebodzki to świadek wielu historii, które rozgrywały się z jego udziałem: tych z czasów Breslau, jak i już z okresu Wrocławia po II wojnie światowej...
Rok 1866. Teren Dworca Świebodzkiego. Na ilustracji widać wyjazd rekrutów na wojnę z Austrią. W tle jedna z wież Dworca Marchijskiego oraz wieża bazyliki
Rok 1866. Teren Dworca Świebodzkiego. Na ilustracji widać wyjazd rekrutów na wojnę z Austrią. W tle jedna z wież Dworca Marchijskiego oraz wieża bazyliki św. Elżbiety. fotopolska.eu

Jak tuż po otwarciu - w 1875 roku - funkcjonował dworzec? Przed budynkiem znajdował się plac z fontanną, a za nim zakole, gdzie pasażerowie podjeżdżali przed dworzec pojazdami konnymi, następnie, po latach, taksówkami. Dorożki zajeżdżały od strony północnej niemal pod sam portyk. Odjeżdżających żegnało wejście do dworca, brama do miasta, szalenie charakterystyczna.

Na starych kartach zachowały się ilustracje, jak wtedy wyglądało podróżowanie koleją. W środku znajdował się szereg pomieszczeń, takich jak przechowalnie bagażu. Była też restauracja, bar szybkiej obsługi, kioski z gazetami, kioski pamiątkarskie, księgarnia.

Kolej służyła przede wszystkim celom wypoczynkowym tym, którzy szukali wypoczynku w Karkonoszach i Górach Izerskich. Byli to nie tylko bogaci mieszczanie. Na kolei takiego podziału nie było. Oczywiście funkcjonowały bilety kolejowe, w wagonach różnej klasy decydujące o podziale miejsc, jednak kolej nie była miejscem podziału społecznego. Sam dworzec sprawiał wrażenie bogatego, ze swym portykiem, kolumnami, kawiarniami i restauracjami. Dworzec działał prężnie, w 1924 r. sprzedano z niego ponad milion biletów.

Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia