Zobacz te zdjęcia - kliknij TUTAJ
W Narodowym Archiwum Cyfrowym natrafiliśmy na kolekcję motoryzacyjnych prospektów, które miały na celu zachęcić potencjalnych klientów do zakupu samochodów. W tych materiałach promocyjnych szczególny nacisk kładziono na jakość ogumienia, precyzję układu kierowniczego oraz doskonałą widoczność zapewnianą przez innowacyjne reflektory. Broszury te podkreślały istotne cechy każdego pojazdu, mając na celu przekonanie o wyjątkowych zaletach oferowanych samochodów. Zobaczcie, jak wyglądały takie prospekty i samochody z tamtego okresu. Zajrzyjcie do naszej galerii.
Motoryzacja na początku XX wieku
W Polsce w 1918 roku powstały Centralne Warsztaty Samochodowe, które zainicjowały produkcję samochodów na rodzimy rynek. Dodatkowo, istniały prywatne przedsiębiorstwa, które montowały pojazdy, często na licencji amerykańskiego potentata – General Motors. Na polskich drogach można było również spotkać autobusy i ciężarówki marki Ursus.
W 1924 roku w całym kraju zarejestrowano 8401 samochodów, co stanowiło zaledwie ułamek liczby pojazdów zarejestrowanych w tym samym roku w USA, gdzie liczba nowych rejestracji wyniosła 17,5 miliona. Oznacza to, że w pierwszej połowie lat 20. przypadał jeden samochód na... 700 osób.
Sytuacja uległa zmianie, gdy podpisano rządową umowę z włoskim Fiatem, co zaowocowało powstaniem taniego i niezwykle popularnego modelu Fiat 508, szczególnie cenionego do czasu wybuchu wojny. W Polsce montowano również samochody na licencji takich marek jak BMW, Mercedes-Benz, Opel, a także amerykańskie Buicki i Chevrolety. Niestety, rozwój motoryzacji został przerwany przez wojnę, a po jej zakończeniu zaczęła się zupełnie nowa rozdział w historii samochodów.