Przedwojenne auta z lat 20 XX wieku. Limuzyny, kabriolety i nie tylko. Zobaczcie prospekty reklamowe z tamtego okresu

Narodowe Archiwum Cyfrowe
W latach dwudziestych XX wieku świat przeszedł nie tylko transformację społeczną i kulturową, ale także motoryzacyjną. To była epoka, w której samochody stawały się symbolem statusu społecznego, a producenci rywalizowali nie tylko o wydajność silników, ale także o najwyższy poziom elegancji i luksusu. Samochody sprzed wojny były aktywnie promowane jako nie tylko najlepsze, lecz także najpiękniejsze pojazdy na rynku. Broszury motoryzacyjne miały za zadanie przekonać potencjalnych klientów do ich zakupu. podkreślano zalety, takie jak wysokiej jakości opony, precyzyjny układ kierowniczy oraz doskonałą widoczność dzięki nowoczesnym reflektorom.

Zobacz te zdjęcia - kliknij TUTAJ

W Narodowym Archiwum Cyfrowym natrafiliśmy na kolekcję motoryzacyjnych prospektów, które miały na celu zachęcić potencjalnych klientów do zakupu samochodów. W tych materiałach promocyjnych szczególny nacisk kładziono na jakość ogumienia, precyzję układu kierowniczego oraz doskonałą widoczność zapewnianą przez innowacyjne reflektory. Broszury te podkreślały istotne cechy każdego pojazdu, mając na celu przekonanie o wyjątkowych zaletach oferowanych samochodów. Zobaczcie, jak wyglądały takie prospekty i samochody z tamtego okresu. Zajrzyjcie do naszej galerii.

Motoryzacja na początku XX wieku

W Polsce w 1918 roku powstały Centralne Warsztaty Samochodowe, które zainicjowały produkcję samochodów na rodzimy rynek. Dodatkowo, istniały prywatne przedsiębiorstwa, które montowały pojazdy, często na licencji amerykańskiego potentata – General Motors. Na polskich drogach można było również spotkać autobusy i ciężarówki marki Ursus.

W 1924 roku w całym kraju zarejestrowano 8401 samochodów, co stanowiło zaledwie ułamek liczby pojazdów zarejestrowanych w tym samym roku w USA, gdzie liczba nowych rejestracji wyniosła 17,5 miliona. Oznacza to, że w pierwszej połowie lat 20. przypadał jeden samochód na... 700 osób.

Sytuacja uległa zmianie, gdy podpisano rządową umowę z włoskim Fiatem, co zaowocowało powstaniem taniego i niezwykle popularnego modelu Fiat 508, szczególnie cenionego do czasu wybuchu wojny. W Polsce montowano również samochody na licencji takich marek jak BMW, Mercedes-Benz, Opel, a także amerykańskie Buicki i Chevrolety. Niestety, rozwój motoryzacji został przerwany przez wojnę, a po jej zakończeniu zaczęła się zupełnie nowa rozdział w historii samochodów.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia