Sięgnijmy po albumy ze zdjęciami. Poznajcie historie uwiecznione na fotografiach

Redakcja
archiwum Muzeum Miasta Łodzi
Wertując stare albumy warto przyglądać się uważnie znajdującym się w nich zdjęciom. Na niektórych z pewnością utrwalono ważne wydarzenia z życia, rodzinne uroczystości. Tak samo jak na archiwalnych fotografiach prezentujących Łódź w 1898 r. - właśnie wtedy po mieście zaczęły jeździć elektryczne tramwaje.

Elektryczne tramwaje w Łodzi

Łódź była pierwszym polskim miastem w zaborze rosyjskim, po ulicach którego zaczęły jeździć tego typu pojazdy. Pierwszy pojawił się 23 grudnia 1898 roku.

Sięgnijmy po albumy ze zdjęciami. Poznajcie historie uwiecznione na fotografiach
archiwum Muzeum Miasta Łodzi

Dla łodzian tramwaj zawsze był podstawowym środkiem komunikacji. Wiele osób jeszcze pewnie pamięta takie wagony. Z konduktorami, rozsuwanymi drzwiami.

Od 1901 roku działały Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe. Zajmowały się tramwajami podmiejskimi. Pierwszą linię podmiejską uruchomiono w 1901 roku do Pabianic. W 1929 roku uruchomiono linię do Ozorkowa.

Obchody Dnia Wojska Polskiego w Gdańsku

W PRL rocznica chrztu bojowego 1 Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki w bitwie pod Lenino (12 października 1943 r.) była obchodzona jako Dzień Wojska Polskiego. Uroczystości z tej okazji odbyły się po raz ostatni w 1991 r.

Sięgnijmy po albumy ze zdjęciami. Poznajcie historie uwiecznione na fotografiach
Zbigniew Kosycarz / KFP

W 1972 r., z okazji Dnia Wojska Polskiego, w koszarach przy ul. Słowackiego w Gdańsku Wrzeszczu zorganizowano dzień otwarty. Mieszkańcy miasta mogli się zapoznać z uzbrojeniem używanym przez słynne niebieskie berety.

Porwanie antycznej bogini we Wrocławiu

Diana stała w parku Szczytnickim we Wrocławiu przez 47 lat. Aż do 1945 roku - wtedy to figura zniknęła w niewyjaśnionych okolicznościach. Powróciła na swoje miejsce we wrześniu 2015 roku.

Sięgnijmy po albumy ze zdjęciami. Poznajcie historie uwiecznione na fotografiach
fotopolska.eu

Pomnik Diany, a właściwie Grupa Diany, jak nazywano przed wojną pomnik, był autorstwa Ernsta Segera. Stał w parku Szczytnickim u zbiegu ulic Mickiewicza i Wróblewskiego. Antyczna bogini trzymała w ręku włócznię i towarzyszyły jej dwa psy myśliwskie. Wbiegała na cokół ułożony z głazów, które imitowały górski krajobraz. Wokół zasadzono drzewa iglaste i roślinność alpejską. Tę część parku nazywano Ogrodem Diany. Zniknął z Wrocławia w roku, w którym zakończyła się II wojna światowa.

W 2014 r. Towarzystwo Miłośników Wrocławia zwróciło się do prezydenta Wrocławia z prośbą o pomoc w odtworzeniu rzeźby. Magistrat postanowił, że będzie to inicjatywa czysto społeczna.

Wydaliśmy 8000 cegiełek. Projekt miał wielkich sponsorów, jak i drobnych darczyńców. Każda złotówka przyczyniła się do tego sukcesu. Uzbieraliśmy łącznie 290 tys. zł

- wylicza przewodniczący Towarzystwa Miłośników Wrocławia Zbigniew Magdziarz.

Diana powróciła...

Sięgnijmy po albumy ze zdjęciami. Poznajcie historie uwiecznione na fotografiach
Tomasz Hołod

Architekt Sławski z Poznania

Roger Sławski, o którym piszemy w tym numerze "Naszej Historii", zostawił po sobie niemal 80 zrealizowanych obiektów oraz wiele prac konkursowych. Szkoda, że nie wzięto pod uwagę jego koncepcji zabudowy rynku.

Kamienica projektu Rogera Sławskiego, należąca do Józefa Czepczyńskiego, właściciela Centralnej Drogerii, który ziścił hasło "od pucybuta do
Kamienica projektu Rogera Sławskiego, należąca do Józefa Czepczyńskiego, właściciela Centralnej Drogerii, który ziścił hasło "od pucybuta do milionera". archiwum Biblioteka UAM/archiwum własne
Hotel Bazar.
Hotel Bazar. archiwum Biblioteka UAM/archiwum własne

Fasada Hotelu Bazar według projektu Rogera Sławskiego to chyba najpoważniejsze z dzieł poznańskiego architekta. Hotel znakomicie wpisał się w pruską zabudowę placu Wolności nadając jej lekkości. Niestety, nie zachował się projekt wnętrz zaproponowany przez Sławskiego.

Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia