Spacer wzdłuż Odry w przedwojennym Wrocławiu. Kiedyś te miejsca miały klimat!

Michał Perzanowski
Opracowanie:
Tak wyglądało życie nad Odrą w przedwojennym Wrocławiu! Przewijaj kolejne slajdy, żeby zobaczyć te unikalne zdjęcia >>>>Na zdjęciu parowce na Oławie, lewym dopływie Odry. W tle widoczny most Grunwaldzki.
Tak wyglądało życie nad Odrą w przedwojennym Wrocławiu! Przewijaj kolejne slajdy, żeby zobaczyć te unikalne zdjęcia >>>>Na zdjęciu parowce na Oławie, lewym dopływie Odry. W tle widoczny most Grunwaldzki. Fotopolska.eu
Odra jest nieodłączną częścią życia codziennego mieszkańców Wrocławia. Stanowi istotny element krajobrazu miejskiego i służy dziś głównie rekreacji. Kiedyś, poza pyszną kawą i miejscem do odpoczynku, bulwary nad Odrą służyły również wielkiemu handlowi, a po wodzie regularnie pływały parowce. Wybierz się z nami na wycieczkę po przedwojennym Wrocławiu, przechodząc do galerii zdjęć.

Wrocław przed wojną - grafiki i zdjęcia nadodrzańskich bulwarów

Wrocław przed II wojną światową był ważnym ośrodkiem kulturalnym, naukowym i ekonomicznym. Znany z bogatej historii, różnorodności kulturowej oraz architektury. Na Starym Mieście funkcjonowała cała masa zabytkowych kamienic, kościołów i innych budowli użyteczności publicznej. Panorama miasta prezentowała się widowiskowo dzięki świątyniom, m.in. katedrze.

W stolicy Dolnego Śląska działały także stocznie. Pierwszą, w 1899 roku zbudował Caesar Wollheim, który był również jednym z największych odrzańskich armatorów. Nowoczesną stocznię zbudowano w 1930 roku między ulicą Kwidzyńską a Kanałem Żeglugowym, po wojnie była ona znana jako Wrocławska Stocznia Rzeczna. Natomiast w czasie II wojny światowej budowano w niej części do niemieckich łodzi podwodnych.

Tak wyglądały bulwary ponad 80 lat temu!

Jechaliśmy Aleją Wielkiej Wyspy. Otwarcie już za kilka godzin!

Jechaliśmy Aleją Wielkiej Wyspy. Otwarcie już za kilka godzin!

Po 3 latach budowy, kierowcy doczekali momentu otwarcia Alei Wielkiej Wyspy. Ta zupełnie nowa trasa, łącząca ul. Krakowską i al. Armii Krajowej z Sępolnem, będzie przejezdna dla mieszkańców w nocy z p...

Paweł Relikowski
Paweł Relikowski

Oprócz funkcji gospodarczych i komunikacyjnych, rzeka Odra miała istotne znaczenie dla życia społecznego. Była często inspiracją dla artystów, poetów i pisarzy. Organizowano rejsy nocne - w blasku księżyca i wieczorne - o zachodzie słońca. Nic jednak nie było w stanie przebić jednej atrakcji - etablissement na trasie rejsu.

Popularność Buergersaele wynikała nie tylko z różnych atrakcji, które oferowała, ale także z niezwykle korzystnego położenia tuż przy wielkiej przystani, w której mogło cumować 25 statków. Wśród nich najbardziej luksusowy wrocławski statek pasażerski, czyli "Furst von Hatzfeld, herzog zu Trachenberg".

Odra we Wrocławiu stała się głównym punktem miasta po usunięciu murów w latach 1807-1838, co otworzyło drogę dla szybkiego rozwoju urbanistycznego. Popularne budynki, jak Dolnośląski Urząd Wojewódzki oraz Uniwersytet Wrocławski, szybko zostały włączone do ścisłego centrum miasta. Podobnie było z wyspami, m.in. Bielarską czy Słodową.

Dziś Wrocław jest dynamicznym miastem w Polsce, które nadal wykorzystuje potencjał Odry. Pływają tu często statki wycieczkowe, ale zdarzają się też rejsy mniejszych jednostek - kajaków, rowerów wodnych.

Tak wyglądało życie nad Odrą w przedwojennym Wrocławiu! Przewijaj kolejne slajdy, żeby zobaczyć te unikalne zdjęcia >>>>Na zdjęciu parowce na Oławie, lewym dopływie Odry. W tle widoczny most Grunwaldzki.

Spacer wzdłuż Odry w przedwojennym Wrocławiu. Kiedyś te miej...

od 7 lat

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia