Wrocław przed wojną - grafiki i zdjęcia nadodrzańskich bulwarów
Wrocław przed II wojną światową był ważnym ośrodkiem kulturalnym, naukowym i ekonomicznym. Znany z bogatej historii, różnorodności kulturowej oraz architektury. Na Starym Mieście funkcjonowała cała masa zabytkowych kamienic, kościołów i innych budowli użyteczności publicznej. Panorama miasta prezentowała się widowiskowo dzięki świątyniom, m.in. katedrze.
W stolicy Dolnego Śląska działały także stocznie. Pierwszą, w 1899 roku zbudował Caesar Wollheim, który był również jednym z największych odrzańskich armatorów. Nowoczesną stocznię zbudowano w 1930 roku między ulicą Kwidzyńską a Kanałem Żeglugowym, po wojnie była ona znana jako Wrocławska Stocznia Rzeczna. Natomiast w czasie II wojny światowej budowano w niej części do niemieckich łodzi podwodnych.
Tak wyglądały bulwary ponad 80 lat temu!
Jechaliśmy Aleją Wielkiej Wyspy. Otwarcie już za kilka godzin!
Po 3 latach budowy, kierowcy doczekali momentu otwarcia Alei Wielkiej Wyspy. Ta zupełnie nowa trasa, łącząca ul. Krakowską i al. Armii Krajowej z Sępolnem, będzie przejezdna dla mieszkańców w nocy z p...
Oprócz funkcji gospodarczych i komunikacyjnych, rzeka Odra miała istotne znaczenie dla życia społecznego. Była często inspiracją dla artystów, poetów i pisarzy. Organizowano rejsy nocne - w blasku księżyca i wieczorne - o zachodzie słońca. Nic jednak nie było w stanie przebić jednej atrakcji - etablissement na trasie rejsu.
Popularność Buergersaele wynikała nie tylko z różnych atrakcji, które oferowała, ale także z niezwykle korzystnego położenia tuż przy wielkiej przystani, w której mogło cumować 25 statków. Wśród nich najbardziej luksusowy wrocławski statek pasażerski, czyli "Furst von Hatzfeld, herzog zu Trachenberg".
Odra we Wrocławiu stała się głównym punktem miasta po usunięciu murów w latach 1807-1838, co otworzyło drogę dla szybkiego rozwoju urbanistycznego. Popularne budynki, jak Dolnośląski Urząd Wojewódzki oraz Uniwersytet Wrocławski, szybko zostały włączone do ścisłego centrum miasta. Podobnie było z wyspami, m.in. Bielarską czy Słodową.
Dziś Wrocław jest dynamicznym miastem w Polsce, które nadal wykorzystuje potencjał Odry. Pływają tu często statki wycieczkowe, ale zdarzają się też rejsy mniejszych jednostek - kajaków, rowerów wodnych.