Tak wyglądał ekskluzywny wycieczkowiec MS Piłsudski. Siłownia, restauracje i pokoje [archiwalne zdjęcia]

Piotr Celej
m/s Piłsudski przy Dworcu Morskim.
m/s Piłsudski przy Dworcu Morskim. Muzeum Miasta Gdyni
MS Piłsudski polski statek pasażerski pływający po transatlantyckich trasach. Jednostka bliźniacza MS Batory, zwodowana w 1935 roku. Statek ten był chlubą polskiej żeglugi pasażerskiej i dlatego dostał imię po słynnym marszałku. Zobacz, jak wyglądał luksus lat 30.

Polska za dwa 14000-tonowe statki pasażerskie zapłaciła rządowi włoskiemu pięcioletnimi dostawami węgla. Drugim statkiem był bliźniaczy MS Batory. Oba zbudowano w stoczni Monfalcone w Trieście jako pierwszy ukończony został Piłsudski, a rok później, w 1936, Batory. Statek miał stać się pływającą ambasadą polskiej kultury – wystrój, a nawet popielniczki i karty dań zaprojektowali znani artyści.

Zobacz, jak wyglądał luksusowy wycieczkowiec lat 30!

Transatlantyk miał do dyspozycji dla swoich gości 7 pokładów i garaż na 18 samochodów osobowych. Na Pokładzie Słonecznym, gdzie umieszczono mostek nawigacyjny, znajdowała część wydzielona do uprawiania sportowych gier o powierzchni 2000 metrów kwadratowych! Na miejscu można było skorzystać też ze sklepów, jadalni, gabinetów kosmetyczno-fryzjerskich, zadaszonej promenady do spacerów w razie niepogody oraz palarni. Czas wolny można było spędzić również na basenie!

Na statku było 796 miejsc pasażerskich: pierwsza klasa 46, druga/turystyczna klasa 370, trzecia klasa 400; później: pierwsza klasa 76, turystyczna klasa 740. W obsłudze pływało aż 350 osób.

MS „Piłsudski” od 1935 roku pływał na linii Gdynia – Nowy Jork – Halifax – Gdynia. Po wybuchu II wojny światowej statek został wyczarterowany dla brytyjskiego Ministry of War Transport (wcześniej Ministry of Shipping) i służył jako transportowiec dla sił lądowych.

25 listopada 1939 roku statek wyruszył w swoją pierwszą misję. Nie dotarł jednak do Australii, by podjąć transport żołnierzy. O godzinie 5:36 w okolicach przylądka Flamborough statkiem wstrząsnęły dwie eksplozje, spowodowane minami morskimi. Statek poszedł na dno ok. godziny 10.30. Większość 170-osobowej załogi została uratowana. Niestety, kpt. Stankiewicz zmarł z wycieńczenia i hipotermii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - M. Maląg o najnowszych danych dotyczących bezrobocia

Materiał oryginalny: Tak wyglądał ekskluzywny wycieczkowiec MS Piłsudski. Siłownia, restauracje i pokoje [archiwalne zdjęcia] - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia
Dodaj ogłoszenie