Ursus w PRL był obecny w niemal każdym gospodarstwie i PGR-ze. Znana firma zniknie z warszawskiej giełdy. Zobaczcie archiwalne ZDJĘCIA

Bartłomiej Romanek
Opracowanie:
Ursus w PRL. Tak wyglądała produkcja i późniejsze wykorzystanie maszyn
Ursus w PRL. Tak wyglądała produkcja i późniejsze wykorzystanie maszyn Narodowe Archiwum Cyfrowe
Ursus - ta marka jest doskonale znana każdemu Polakowi. Ciągniki tej firmy od dziesięcioleci służą polskim rolnikom. W czasach PRL-u były one obecne niemal w każdym gospodarstwie. Dzisiaj na naszym rynku dostępne są konkurencyjne maszyny zagranicznych firm, a przyszłość firmy jest zagrożona. W ubiegłym roku sąd ogłosił jej upadłość, a 15 października 2022 roku Ursus zniknie z warszawskiej giełdy. Powspominajmy jednak czasy, kiedy Ursus był dumą polskiej gospodarki. Zobaczcie, jak budowano maszyny i jak sprawdzały się w pracy na roli.

Ursus zniknie w sobotę z warszawskiej giełdy

Zniknięcie Ursusa z giełdy to pokłosie decyzji sądu z lipca 2021 roku, który ogłosił upadłość firmy, oddalając jej wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego. Położyło to kres próbom reaktywacji marki, bo "prawdziwy" Ursus upadł już znacznie wcześniej. Wydawało się to możliwe. W 2016 roku spółka mogła poszczycić się 344 mln zł przychodów i 22,9 mln zysku netto, ale później wyniki finansowe były coraz gorsze.

W PRL-u Ursus był jedną ze sztandarowych polskich marek. Przy ciągnikach tej firmy z dumą fotografowali się polscy rolnicy. A same maszyny - chociaż nie były pozbawione wad - nieźle spisywały się w polskich realiach.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Ursus w PRL był obecny w niemal każdym gospodarstwie i PGR-ze

Jak przypomina Wikipedia, pierwszy prototyp ciągnika rolniczego mającego zastąpić przestarzałego C-45, opracowano w 1957 roku. Był to Ursus C-325. Model będący licencją czechosłowackiej firmy Zetor na ciągnik Zetor 4011 i jego kolejne modernizacje.

W I połowie lat 60. dzięki porozumieniu rządów Polski i Czechosłowacji powstał w Brnie Polsko-Czechosłowacki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ciągników (PCOBRC). Zostało oddelegowanych tam kilkunastu inżynierów polskich pod kierunkiem inż. Czesława Sławskiego i ich zadaniem było wspólne opracowanie ciężkiego ciągnika rolniczego klasy 1.4 t, który otrzymał roboczą nazwę NUR 1.4[1]. Stał się on protoplastą całej rodziny ciągników ciężkich. Produkcja seryjna Ursusa C-385, który w Czechosłowacji był produkowany jako Zetor 8011, ruszyła w lipcu 1969 roku. Inwazja wojsk układu warszawskiego na Czechosłowację wstrzymała dalsze prace rozwojowe ciągników ciężkich w PCOBC w Brnie aż do lat 80.

Modernizacja M87 pojawiła się na taśmach montażowych w 1990 roku. W jej skład wchodzi 10 typów o mocach od 58,8 kW do 113,8 kW. Najważniejsze zmiany to wprowadzenie zsynchronizowanej skrzyni biegów, hydraulicznego sterowania sprzęgłem głównym z samoczynną regulacją luzu na pedale, możliwość wyposażenia na żądanie w przedni WOM i trójpunktowy układ zawieszenia, całkowicie nowa komfortowa kabina z zupełnie nowym ergonomicznym wyposażeniem: nowa deska rozdzielcza, sterowanie podnośnikiem i hydrauliką, wychylną kierownicą, podwieszonymi pedałami.

W latach 1968–1972 były prowadzone w biurze konstrukcyjnym prace nad nową, polską rodziną ciągników rolniczych o mocy 22-60 kW (prototypy z serii U). Prototypy, po badaniach w Polsce, jak i za granicą, uzyskały bardzo wysokie oceny. Nigdy nie weszły do seryjnej produkcji, ponieważ dla „Ursusa” wybrano licencyjną drogę rozwoju. Swoje ciągniki zaoferowały 4 firmy: Deutz, Fiat, International Harvester (IHC) i Massey Ferguson. Wybrano firmę Massey-Ferguson, której ciągniki były przedmiotem licencji zakupionej w 1974 roku przez Polskę, była zaliczana do największych producentów ciągników na świecie.

- Po wygaśnięciu licencji, dokonano drobnych modernizacji, zmieniono system oznaczania modeli oraz koparko-ładowarki zabudowane na ciągnikach ursus 5312 oraz 5314 - informuje Wikipedia.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najważniejsze wiadomości z kraju i ze świata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia