Droga do pracy w czasach PRL-u. Spóźnione autobusy i pociągi oraz zatłoczone środki komunikacji. Pamiętacie, jak się wtedy podróżowało?

Monika Jaracz
Monika Jaracz
Droga do pracy w czasach PRL-u. Spóźnione autobusy i pociągi oraz zatłoczone środki komunikacji. Pamiętacie, jak się wtedy podróżowało? W załączonej galerii prezentujemy fotografie archiwalne, przedstawiające Polaków zmierzających na co dzień do swoich miejsc pracy przed kilkudziesięcioma laty. Zobaczcie zdjęcia, udostępnione przez Narodowe Archiwum Cyfrowe i przypomnijcie sobie, jak to wówczas było.

W czasach PRL-u większość ludzi musiała polegać na komunikacji miejskiej i międzymiastowej, bo na samochód mało kto mógł sobie wtedy pozwolić. Zanim popularne Fiaty 126p i inne pojazdy osobowe stały się bardziej osiągalne, Polacy przemieszczali się do pracy głównie autobusami oraz pociągami, gdzie nieraz trzeba było wręcz „walczyć” o wolne miejsce siedzące, a nawet i skrawek przestrzeni, by w ogóle zmieścić się w zatłoczonych środkach komunikacji. Najlepsza sytuacja panowała oczywiście w większych miastach, gdzie nie tylko połączeń było więcej, ale także odjazdów z przystanków oraz stacji. W mniejszych miejscowościach czy na wioskach ludzie zmuszeni byli przemierzać pieszo nieraz po kilka kilometrów, aby dotrzeć do najbliższego punktu PKS, z którego kursy autobusów odbywały się znacznie rzadziej niż w miastach. Każdy, kto pamięta czasy PRL-u zapewne nie zapomniał, co oznaczało codzienne oczekiwanie na przyjazd spóźnionego autobusu, który – wypełniony po brzegi pasażerami – zatrzymywał się wreszcie, by zabrać jeszcze ostatnich szczęściarzy.

W erze samochodów komunikacja miejska sprawdza się głównie w dużych miastach

W obecnych czasach, kiedy sporo ludzi posiada własne samochody, przemieszczanie się do pracy jest znacznie łatwiejsze i wygodniejsze, niż kilkadziesiąt lat temu. Nie oznacza to, że przebiega bez żadnych trudności, bowiem zarówno w godzinach porannych jak też popołudniowych zakorkowane drogi w miastach oraz głównych trasach między nimi to już standard. Wielu kierowców musi liczyć się między innymi z wydłużonymi powrotami do domu, wynikającymi z natężonego ruchu drogowego. Podróżujący autobusami także są uzależnieni od aktualnej sytuacji na ulicach, więc poruszanie się tego typu komunikacją zajmuje nieraz sporo czasu. Najkorzystniejszym środkiem transportu wydają się więc tramwaje i pociągi, którymi udaje się nieraz ominąć liczne drogowe utrudnienia oraz zyskać na czasie. Mimo problemów, wynikających z natężenia ruchu drogowego, w większych miastach istnieje sporo możliwości, jeśli chodzi o liczbę i częstotliwość kursów. Najwięcej trudności mają mieszkańcy mniejszych miejscowości oraz wiosek, gdzie poruszanie się w terenie bez samochodu stanowi duży problem.

Droga do pracy w czasach PRL-u dla wielu ludzi była sporym wyzwaniem

Kilkadziesiąt lat temu, kiedy obecność samochodów na drogach była bez porównania mniejszym zjawiskiem niż obecnie, nie było wówczas problemu z kilkukilometrowymi korkami, wynikającymi z dużego natężenia ruchu. Wyzwaniem stało się jednak dotarcie do pracy na czas spóźniającymi się autobusami i pociągami albo nawet samo wejście do zatłoczonego środka transportu. W dużych miastach, gdzie częstotliwość kursów była większa, pojawiał się cień nadziei na podróż kolejnym autobusem lub tramwajem. Przemieszczano się też niejednokrotnie pieszo lub rowerem, udając się znanymi skrótami. Z kolei popularne wówczas kursy PKS były dla wielu mieszkańców mniejszych miejscowości jedyną możliwością przedostania się do miejsc pracy, znajdujących się w większych ośrodkach miejskich, co wiązało się nieraz z długim oczekiwaniem na przyjazd spóźnionego oraz zatłoczonego już autobusu. Wtedy odbywała się „walka” o możliwość przedostania się do wewnątrz pojazdu, by stojąc choćby „na baczność” dotrzeć do celu.

W załączonej galerii prezentujemy fotografie archiwalne, przedstawiające Polaków zmierzających do pracy przed kilkudziesięcioma laty, udostępnione przez Narodowe Archiwum Cyfrowe. Zobacz, jak wyglądała droga do pracy w czasach PRL-u.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Watchmark

Watchmark Smartone Czarny

369,99 zł

kup najtaniej

TicWatch

TICWATCH E3 Czarny

637,52 zł

kup najtaniej

Amazfit

Amazfit GTS 2 Czarny

380,00 zł

kup najtaniej

Garmin

Garmin Enduro Tytanowo-szary (0100240801)

2 999,00 zł

kup najtaniej

Cubot

CUBOT C3 Czarny

147,78 zł
Materiały promocyjne partnera

Nocna bitwa nad Dnieprem. Batalion Terror stoczył bój z Rosjanami

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Igma
PRL nostalgia.

Możeby tak coś o dziewczynach z PRLu.
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia
Dodaj ogłoszenie