Historyczna kolejka na Górę Parkową była cudem techniki. Kiedy ją oddawali do użytku bilet kosztował 80 groszy. Archiwalne zdjęcia w kolorze

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Kolej na Górę Parkową była drugą koleją górską w Polsce i pierwszą typu linowo-terenowego. Przyniosła Krynicy-Zdroju popularność i przyczyniła się do wzrostu ruchu turystycznego. Tylko w pierwszym roku działalności z nowoczesnej atrakcji skorzystało ponad 145 tys. osób. Narodowe Archiwum Cyfrowe w swoich zasobach ma skany fotografii z otwarcia tego cudeńka techniki, my je pokolorowaliśmy. Poznaj historię symbolu uzdrowiska i zobacz jak kolejka zmieniła się na przestrzeni lat.

Pond 85 lat kolejki na Górę Parkową

Kolej linowo-terenową na Górę Parkową uruchomiono 8 grudnia 1937 r. Inicjatorem przedsięwzięcia była Liga Popierania Turystyki, na czele której stał ówczesny wiceminister komunikacji, inżynier Aleksander Bobkowski. To dzięki jego zaangażowaniu rok wcześniej otworzono pierwszą kolej górską w Polsce – prowadzącą na szczyt Kasprowego Wierchu. Był również pomysłodawcą m.in. wybudowania wyciągu saniowego w Kotle Gąsienicowym oraz kolei na Gubałówkę.

Grupa uczestników poświęcenia na stacji kolejki. Widoczni m.in. żona marszałka Józefa Piłsudskiego
Grupa uczestników poświęcenia na stacji kolejki. Widoczni m.in. żona marszałka Józefa Piłsudskiego Narodowe Archiwum Cyfrowe

Realizacja krynickiej inwestycji kosztowała 625 tys. ówczesnych złotych, a bilet dla jednego pasażera można było kupić za 80 gr. W ciągu pierwszych 10 dni od otwarcia z nowej atrakcji skorzystało prawie 3,5 tys. osób, a w ciągu roku wagonem na szczyt Góry Parkowej wjechało już ponad 145 tys. turystów. Zachęcona powodzeniem inwestycji, Liga Popierania Turystyki w 1938 r. rozpoczęła pracę nad uruchomieniem podobnego urządzenia na Gubałówce.

Tak wyglądała lata temu
Tak wyglądała lata temu Narodowe Archiwum Cyfrowe

Podróż w czasie kolejką w Krynicy-Zdroju

Stacja dolna kolei znajdowała się w pobliżu dawnego toru saneczkowego, a górna na szczycie Góry Parkowej, na wysokości 741 m n.p.m. Dwa wagoniki, mijające się pośrodku, trasę o długości 645 metrów pokonują w niecałe trzy minuty. Podróż niezmiennie przebiega przez malowniczy Park Zdrojowy, założony w 1810 r., który do dziś zachował pierwotny układ ścieżek.

Przejażdżka na Górę Parkową przypomina podróż w czasie do przedwojennej Krynicy. Po niemal dwóch latach remontu kolejka działa w nowej odsłonie. Zarówno dolna, jak i górna stacja oraz wagoniki przeszły gruntowny remont. Teraz w połączeniu z nowoczesnymi multimediami przenoszą w czasie do lat 30. XX wieku.

Tak wygląda wagonik po remoncie, cały obiekt na Górze Parkowej nawiązuje do lat 30. XX wieku
Tak wygląda wagonik po remoncie, cały obiekt na Górze Parkowej nawiązuje do lat 30. XX wieku Damian Radziak

PKL zależało na przywróceniu pierwotnej architektury budynków. Stąd też na górnej stacji odbudowano imponujący taras widokowy, z którego można podziwiać całą Krynicę. Na dolnym tarasie ponownie jest patio oraz kawiarnia, która tak samo jak restauracja, ma charakter art deco. Na smakoszy czeka specjalne menu, które przypomina i na nowo odkrywa dawne smaki uzdrowiska. Natomiast szczycie Góry Parkowej w miniaturze wagonu kolei znajduje się fotobudka, w której odwiedzający mogą zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle wybranej starej fotografii z Krynicy. Pamiątkowe zdjęcia można też wykonać przy starych rowerach i muzycznej ławce.

PKL inwestuje w Krynicy-Zdroju. Wielkie zmiany na Górze Parkowej

Wieża widokowa na Górze Parkowej, polana muzyki i świateł, strefa rekreacji dla rodzin z dziećmi a w przyszłości multimedialne centrum podróży w czasie. To plany Polskich Kolei Linowych na najbliższe lata. Cześć inwestycji powstanie na działkach gminnych, które ta wydzierżawi spółce na 30 lat.

od 16 lat

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia