Most Piłsudskiego, zwany czwartym, drugim albo żółwim

Czytaj dalej
Mateusz Drożdż

Most Piłsudskiego, zwany czwartym, drugim albo żółwim

Mateusz Drożdż

Gustowny projekt był dziełem warszawiaków, a stalowe elementy wykonały zakłady Zieleniewskiego. 19 stycznia 1933 r. w Krakowie otwarto nową przeprawę przez Wisłę

„Dzień 19 stycznia zapisany będzie w historii Krakowa niezniszczalnymi zgłoskami. Zamierzone bowiem jeszcze przed wojną światową w r. 1909 dzieło przeprowadzenia budowy nowego mostu stałego przez Wisłę w Krakowie w przedłużeniu ul. Krakowskiej, a zdecydowane ostatecznie w dniu 1 sierpnia 1925, zostało wczoraj, tj. dnia 19 stycznia, jako ukończone - uroczyście poświęcone wobec reprezentantów rządu i władz, a następnie oddane do użytku publicznego” - poinformował w piątek 20 stycznia 1933 r. „Ilustrowany Kuryer Codzienny”.

19 stycznia odbyła się podniosła uroczystość. Most udekorowano zielonymi girlandami oraz biało-czerwonymi i biało-błękitnymi flagami fundatorów mostu - Rzeczpospolitej Polskiej i Stołecznego-Królewskiego Miasta Krakowa, które sfinansowały budowę przeprawy po połowie. Nad jezdnią wisiały tabliczki z napisem „Most imienia Marszałka Józefa Piłsudskiego”, a o godz. 11 orkiestra kolejowa zagrała „Pierwszą Brygadę”. Na ten moment czekali dostojni goście: prezydent Władysław Belina-Prażmowski, wiceprezydenci Witold Ostrowski i Stanisław Klimecki, wojewoda krakowski Mikołaj Kwaśniewski, abp Adam Stefan Sapieha, rektor UJ prof. Stanisław Kutrzeba wraz z prorektorami, wiceminister komunikacji Józef Gallot, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Tadeusz Epstein, dowódca 6. Dywizji Piechoty gen. Bernard Mond, a także przedstawiciele Rady Miejskiej, wojska, gminy izraelickiej i wielu innych instytucji. Na obu brzegach rzeki zebrali się licznie krakowianie.

Na początku były przemowy inwestorów - prezydenta Beliny-Prażmowskiego i wiceministra Gallota, który zakończył okrzykiem: „Niech żyje zbiorowy wysiłek wszystkich zmierzający do dobrobytu Najjaśniejszej Rzeczypospolitej!”. Orkiestra zagrała hymn, a minister przeciął wstęgę. Most został oficjalnie otwarty. Oficjele przeszli na drugi brzeg rzeki, a arcybiskup poświęcił konstrukcję. Następnie podpisano akt erekcyjny i skorzystano z mostu raz jeszcze, tym razem na przejazd samochodami. Most został formalnie otwarty, ale sama nowa oś komunikacyjna z Krakowa do Podgórza wymagała jeszcze wybudowania.

Jak pisał „IKC”, najnowszy wówczas krakowski most był „konstrukcji żelaznej, trójprzęsłowy, o żelaznym łuku dwuprzegubowym ze ściągiem dwoma spornikami i dwoma belkami zawieszonymi o rozpiętości teoretycznej 146.42 metrów, a szerokości rozstawienia dźwigarów 11.5 metra, przy użytecznej szerokości jezdni mostowej 10 metrów, zawierającej 2 szerokie tory tramwajowe i 2 pasy dla komunikacji kołowej. Nadto występują tu na zewnątrz dźwigarów głównych dwa chodniki dla pieszych o szerokości po trzy metry. Nawierzchnię jezdni mostowej stanowi bruk kamienny z kostek bazaltowych, ułożonych na podwójnym, odizolowanym podłożu betonowym, a limbitowa nawierzchnia chodników umieszczona jest na płycie żelazobetonowej. Ciężar żelaza konstrukcji niosącej mostu wynosi 1200 ton”.

Pozostało jeszcze 68% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 6,15 zł miesięcznie.

    już od
    6,15
    /miesiąc
Mateusz Drożdż

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

naszahistoria.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.