Dziewiczy rejs "Daru Pomorza"

Redakcja
Dar Pomorza w 1915 roku. Jeszcze pod banderą niemiecką jako Prinzeß Eitel Friedrich.
Dar Pomorza w 1915 roku. Jeszcze pod banderą niemiecką jako Prinzeß Eitel Friedrich.
26 grudnia 1929 roku żaglowiec "Pomorze" wypłynął w swój pierwszy rejs.

Statek "Pomorze" został zbudowany na zamówienie Deutscher Schulschiff Verein w stoczni Blohm und Voss w Hamburgu. Został zbudowany w rok między a 1909 a 1910. Pierwsze podróże odbywał pod nazwą "Prinzess Eitel Friedrich".

Po I wojnie światowej, zgodnie z postanowieniami traktatu wersalskiego, został przekazany Francji.
W latach 1922-1926 statek należał do Societe Anonyme de Navigation - Les Armateurs Francais. W tym czasie nie był eksploatowany. W roku 1926 "Pomorze" zostało przejęte przez Les Navires Ecoles Francais Saint-Nazaire.

Statek miał odbywać podróże pod nową nazwą "Colbert". Nie zrealizował jednak żadnego rejsu. W 1927 roku baron Maurice de Forest przejął "Pomorze". Miał on zamiar przebudować go na jacht z napędem mechanicznym. Po krótkim czasie zaniechał tego planu i sprzedał statek.

Kupiony za 7 tys. funtów

W 1929 roku Komitet Floty Narodowej odkupił fregatę. Statek miał zastąpić szkolny żaglowiec Lwów. Za Pomorze zapłacono 7 tys. funtów, co można uznać za kwotę śmiesznie niską. Było to bowiem około 10% jego wartości.

26 grudnia 1929 statek został przeholowany do stoczni Nakskov w Danii. Podróż, którą dowodził Konstanty Maciejewicz odbyła się w dwóch etapach. W duńskiej stoczni fregata została odnowiona i przebudowana. Prace modernizacyjne objęły wstawienie silnika spalinowego, wymianę olinowania i instalacji elektrycznej.

Dar Pomorza okrąża świat

19 czerwca 1930 roku statek odbył rejs do Gdyni. Dla upamiętnienia wkładu finansowego społeczeństwa Pomorza nadano mu nazwę "Dar Pomorza". W lipcu tego samego roku Dar Pomorza został poświęcony przez ks. Biskupa Stanisława Okoniewskiego. Chrzestnymi statku zostali Eugeniusz Kwiatkowski oraz Maria Janta-Połczyńska, żona ministra rolnictwa i dóbr państwowych.

16 września 1934 roku "Dar Pomorza" pod dowództwem Konstantego Maciejewicza, jako pierwszy statek w historii, odbył liczącą 39 tys. mil podróż dookoła świata. 3 września 1935 roku polska fregata wróciła do portu. Dla upamiętnienia podróży na stermaszcie statku wisiał wimpel (trójkątny proporzec) o długości 39 m.

Najlepszy z najlepszych

Dar Pomorza przy polskim brzegu.
(fot. Żeglarz [2])

2 listopada 1937 roku "Dar Pomorza" opłynął przylądek Horn. W tym samym roku wygrał Operacje Żagiel (regaty organizowane przez Sail Training Association). Podczas zawodów dowodził nim Kazimierz Jurkiewicz.

W 1974 roku w Operacji Żagiel w Gdyni zajął czwarte miejsce w klasie A. W 1976 r. "Dar Pomorza" wystartował w regatach Operation Sail w USA. Odbyły się one w rocznicę 200-lecia podpisania amerykańskiej Deklaracji Niepodległości. W 1980 roku statek wygrał dwuetapowe regaty Operacji Żagiel 80. Zdobył także Cutty Sark Trophy. Nagrodą tą odznaczane są jednostki, które przyczyniły się do umacniania więzi między narodami.

Pół miliona mil

15 września 1981 roku "Dar Pomorza" odbył ostatni rejs. 4 lipca 1982 roku został formalnie wycofany ze służby. Bandera została przeniesiona na "Dar Młodzieży". 16 listopada 1983 roku fregatę przekazano Centralnemu Muzeum Morskiemu.

10 października 2009 roku w Gdyni odbyła się uroczystość odnowienia chrztu "Daru Młodzieży".
"Dar Pomorza" ma długość 80,3 m przy szerokości 12,6 m. Osiąga wysokość maksymalną 41,4 m. Jego zanurzenie wynosi 5,7 m. Żagle mają powierzchnię 2100 m kw.

Do obsługi statku potrzebne jest 189 osób. Polska legenda żeglarstwa odbyła 102 rejsy, przepłynęła w nich około pół miliona mil morskich.

Oprac. na podstawie artykułu z Wikipedii,

autorstwa

, udost. na licencji CC-BY-SA 3.0

[2]Creative Commons
Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach. 2.5.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia