Statek "Zawiercie" przemierzał wody całego świata - miał aż 135 metrów długości! Poznaj jego fascynującą historię. WIDEO i ZDJĘCIA

Bartosz Żołnierczyk
Statek wyróżniał się wysokimi walorami eksploatacyjnymi i nowoczesnością.
Statek wyróżniał się wysokimi walorami eksploatacyjnymi i nowoczesnością. Radosław Famulski/ Ciekawa Przeszłość
Polskie Linie Oceaniczne, w 1970 roku, wraz z prężnym rozkwitem przemysłowym i społecznym miasta Zawiercie, oddały po kilku latach produkcji, perłę – nowoczesny 135 m jeziorowiec "Zawiercie". Przemierzał on wody całego świata. witając m.in. do portów w Afryce, Indiach, Meksyku. Zawitał także do portów w wielkich miastach Ameryki Północnej, ingerując nową linię pomiędzy Gdynią, a Wielkimi Jeziorami. W latach 90. trafił niestety do kasacji z powodu fatalnego stanu technicznego. Całą Jego historię w swoim filmie przedstawia pasjonat lokalnej historii Radosław Famulski, twórca kanału "Ciekawa Przeszłość" na FB i YT. Czym się wyróżniał jeziorowiec "Zawiercie"? Co wiemy o jego historii i podróżach? Zobaczcie krótki wywiad z autorem oraz Jego film zamieszczony w w tym artykule.

Zobacz zdjęcia -kliknij TUTAJ!

Gigantyczny 135 metrowy i nowoczesny jeziorowiec "Zawiercie" przemierzał wody całego świata. Poznaj jego fascynującą historię

W 1967 roku w Stoczni Szczecińskiej zaczęły się prace nad budową jeziorowca "Zawiercie", który nie tylko pływałby po morzach i oceanach, ale byłby zdolny do pokonywania śluz płynąc po rzece św. Wawrzyńca , docierając do Wielkich Jezior.

zobaczcie zdjęcia jeziorowca "Zawiercie"

Ta wizja ziściła i 27 stycznia 1970 roku został oddany do użytku. Statek wyróżniał się wysokimi walorami eksploatacyjnymi i nowoczesnością.

- Konstrukcja statku była nowoczesna i dostosowana do wąskich kanałów, statek był dłuższy i węższy, posiadając stosunek długości do szerokości około 1 do 10. Posiadał wzmocnienia przeciwlodowe, windy oraz kabestany cumownicze na dziobach i rufach z automatycznym naciągiem. Posiadał 135 m długości, blisko 7 metrów zanurzenia i ładowność powyżej 5,5 tony. Napędzał go silnik diesla o mocy 7,2 tys. KM, rozwijając prędkość do 17 węzłów - mówi Radosław Famulski, twórca filmu o motorowcu "Zawiercie".

Zobaczcie film o Jeziorowcu "Zawiercie", autorstwa Radosława Famulskiego

emisja bez ograniczeń wiekowych

Patronat nad statkiem objęły ówczesne władze Zawiercia oraz później Przędzalnia "Przyjaźń" w Zawierciu. Statek swoim wystrojem nawiązywał do tradycji folkloru ziem zawierciańskich. W 1993 roku ze względu na katastrofalny stan został poddany kasacji w Indiach. Inne fascynujące lokalne historie, znajdziecie na kanale "Ciekawa Przeszłość".

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia