"Szczupak" - oddział sformowany przez Wydział MW "Alfa"
1 sierpnia w rejonie Portu Czerniakowskiego zgłosiło się około 50 żołnierzy. Ich głównym zadaniem było przejęcie portu, taboru rzecznego oraz utrzymanie komunikacji prze Wisłę.
Oddział bojowy "Szczupak" tuż przed wybuchem powstania otrzymał zadanie uruchomienia i zabezpieczenia przepraw i łączności przez Wisłę w obrębie miasta przy użyciu przejętego taboru rzecznego. Jedną z zajętych jednostek miał być, stojący w porcie czerniakowskim, „Pionier”.
Nie udało się, ponieważ "Pionier" niespodziewanie wypłynął z portu razem ze statkiem pasażerskim "Halka". Jednak ten drugi statek na wysokości ulicy "Krasińskiego", został zatopiony. Słabo uzbrojeni marynarze "Szczupaka" cofnęli się na Siekierki, skąd nocą wrócili do portu. Część obsadziła pogłębiarkę „Smok”, część statek „Bajka”, nieliczni dołączyli do różnych oddziałów Armii Krajowej na Powiślu. „Pionier” został włączony do sił zwalczających powstańcze pozycje na lewym brzegu Wisły. Prawdopodobnie 6 sierpnia wraz z artylerią polową i rakietową oraz pociągiem pancernym, spod Cytadeli rozpoczął ostrzał Starego Miasta, a następnie północne Powiśle. Nocami między 27 i 29 sierpnia wraz z motorowymi łodziami saperskimi ubezpieczał przeprawy czołgów (na pontonach) z Saskiej Kępy na Czerniaków i Sadybę. Na początku 1945 r. Niemcy zatopili kuter pod Płockiem. Po wydobyciu go w 1947 r. i po remoncie nadano mu nazwę „Okoń”. Jako jednostka pomocnicza do 1955 r. służył w Polskiej Marynarce Wojennej, a następnie do 1957 r. w Wojskach Ochrony Pogranicza. W 1973 r. został zezłomowany.
W późniejszym okresie żołnierze "Szczupaka" weszli w skład innych ugrupowań powstańczych.
Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?