227 dni budowy kolei na Kasprowy Wierch

Wagonik na Kasprowy Wierch, 2007 rok
Wagonik na Kasprowy Wierch, 2007 rok Wikimedia Commons/EMeczKa [1]
21 lutego 1936 roku Kasprowy Wierch stał się górą dostępną dla wszystkich turystów.

Kolej linowo - kabinowa w Zakopanem powstała z inicjatywy Aleksandra Bobkowskiego, prezesa Polskiego Związku Narciarskiego i wiceministra transportu. 24 lipca 1935 roku została powołana Spółka Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane - Kasprowy Wierch popularnie zwana "Linkolkasprowy". Projekt został wykonany przez Aleksandra i Annę Kodelskich.

Krok po kroku, kolejka pnie się na szczyt

W polskich górach była to pierwsza taka inwestycja. Prace rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku. Ze względu na trudne warunki budowy, odbywała się ona stopniowo oraz przy dużych nakładach ludzkiej energii. Na budowie w systemie trzyzmianowym pracowało około 1000 osób.

Pierwszym jej etapem było doprowadzenie drogi do Myślenickich Turni, dzięki czemu transport materiałów budowlanych mógł odbywać się samochodem. Przenoszenie ich na tereny wyższe było możliwe dzięki konikom huculskim, które mogły dotrzeć do Hali Gąsiennicowej. Wszelkie materiały potrzebne do ukończenia końcowej stacji kolejki były noszone na plecach robotników. W październiku 1935 roku zaczęła kursować linowa kolej robocza. Pod koniec grudnia natomiast ukończono prace w Kuźnicach i na Myślenickich Turniach.

Kolejka na Kasprowy Wierch składała i nadal składa się z dwóch odcinków: z Kuźnic na Myślenickie Turnie i z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch. Na każdym odcinku na jednej linii były zawieszone dwa wagoniki. Jeden z nich poruszał się w dół, drugi w górę. Zostały one wyprodukowane w stoczni gdańskiej, a liny które je utrzymywały w Sosnowcu.

Budowa kolejki trwała 227 dni. Kierowali nią Medard Stadnicki i Borys Lange. Kosztowała 3,5 mln zł. Kwota zwróciła się w 1939 roku.

4291 metrów w 20 minut

Pierwsi pasażerowie wjechali na Kasprowy Wierch 15 marca 1936 roku. Długość trasy wynosi ponad 4291 metrów, które wagonik poruszający się z prędkością 8m/s pokonuje w około 20 minut. Jednorazowo może on przewieść 60 osób.

Kolejka pokonuje 936 m różnicy. Porusza się po 6 podporach przy średnim nachyleniu 22%. Górna stacja kolejki jest zlokalizowana na wysokości 1959 m, czyli 26 m poniżej wierzchołka Kasprowego Wierchu. Ci, którzy chcą zobaczyć szczyt, muszą się na niego wdrapać na własnych nogach.

W 1961 roku wymieniono wagoniki pasażerskie. 7 maja 2007 roku rozpoczęto gruntowny remont kolejki. Modernizację zakończono 15 grudnia tego samego roku. Oficjalne otwarcie odbyło się 18 stycznia 2008. Do tej pory kolejka przewiozła około 40 milionów pasażerów.

Oprac. na podstawie artykułu z Wikipedii, autorstwa, udost. na licencji CC-BY-SA 3.0

[1] Zdjęcie udostępnione jest na licencji:

Creative Commons
Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach. 3.0. Niemcy

Wideo
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia