Kolejka linowa w Zakopanem powstała z inicjatywy Aleksandra Bobkowskiego, prezesa Polskiego Związku Narciarskiego i wiceministra transportu. 24 lipca 1935 roku zostało powołane Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane - Kasprowy Wierch, popularnie nazywane "Linkolkasprowy", które miało sprawować pieczę nad budową kolejki. Sam projekt został wykonany przez Aleksandra i Annę Kodelskich.
Nie obyło się bez protestów

Kolejka na Kasprowy Wierch w 1938 r. Przedwojenne wagoniki jeździły aż do 1961 r.
(fot. Wikimedia Commons/Romuald Gantkowski/ [1])
Była to pierwsza taka inwestycja w polskich górach. Prace rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku. Ze względu na trudne warunki budowy, przebiegały powoli oraz przy dużych nakładach energii. Początkowo pracowało 600 osób pod okiem kierownika budowy - inżyniera Stadnickiego. Z czasem zatrudniono kolejnych robotników z Podhala, Krakowa i Tarnowa. Na budowie w systemie trzyzmianowym pracowało około 1000 osób.