ORP "Sęp" wypływa z Rotterdamu

Redakcja
Nowoczesne polskie okręty podwodne nie odegrały poważniejszej roli w działaniach podczas II wojny światowej [1]
Nowoczesne polskie okręty podwodne nie odegrały poważniejszej roli w działaniach podczas II wojny światowej [1] NAC, Sygnatura: 37-1825
Udostępnij:
17 października z holenderskiej stoczni wypływa bliźniaczy do ORP "Orzeł" polski okręt podwodny

16 kwietnia 1939, na redzie bazy Horton, podniesiono polską banderę na okręcie. 18 kwietnia, w towarzystwie ORP "Burza", okręt przybył do Gdyni, gdzie dokończono prace wyposażeniowe. 1 września 1939 wyszedł w morze w ramach planu "Worek".

2 września, na północ od przylądka Rozewie wykonał atak torpedowy na niemiecki niszczyciel "Friedrich Ihn", który jednak uniknął trafienia. Kontratak za pomocą bomb głębinowych doprowadził do uszkodzenia okrętu podwodnego.

Wieczorem 3 września ORP "Sęp" został zaatakowany przez U-Boota U-14, ale wystrzelona przez przeciwnika torpeda eksplodowała przedwcześnie, uszkadzając jedynie kadłub lekki Sępa i zbiornik z paliwem. 4 września, z uwagi na poważne uszkodzenia i wyczerpanie załogi, skierował się w kierunku wód terytorialnych Szwecji. 17 września internowany w Stavnas (Szwecja), a następnie rozbrojony.

ORP "Sęp" podczas budowy w holenderskiej stoczni. [2]
(fot. NAC, Sygnatura: 1-W-2036)

26 października 1945, wraz z innymi internowanymi okrętami ("Ryś" i "Żbik"), powrócił do macierzystego portu w Oksywiu, gdzie po remoncie służył jako okręt szkolny. Modernizowany w okresie IV-XII 1946 (wymiana działa kalibru 105 mm na radzieckie kalibru 100 mm typu B-24-P bez charakterystycznej osłony, dostosowanie wyrzutni do torped radzieckich) i w 1958 (demontaż działa kalibru 100 mm).

W 1951, w związku z aferą związaną z ORP "Żuraw", aresztowano 8 marynarzy z załogi "Sępa". Oficerowie prowadzący śledztwo: Eugeniusz Niedzielin i Mikołaj Kulik, poddali ich torturom. Oskarżono ich o spisek. Jeden z marynarzy został stracony, siedmiu otrzymało kary 15 lat więzienia. W 1956 zostali zrehabilitowani.

3 grudnia 1964 okręt został poważnie uszkodzony wskutek wybuchu w przedziale akumulatorowym. W wyniku pożaru zginęło 8 członków załogi. Po rocznej naprawie okręt wrócił do służby, ale nigdy nie wydano już rozkazu zanurzenia. 2 września 1969 został wycofany ze służby we flocie PRL (zdjęcie bandery 15 września). Złomowany w latach 1971-1972.

Oprac. na podstawie artykułu z Wikipedii,

autorstwa

, udost. na licencji CC-BY-SA 3.0

[1]

Zobacz zdjęcie w zbiorach NAC

[2]

Zobacz zdjęcie w zbiorach NAC

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasza Historia
Dodaj ogłoszenie