Piotr Niestierow jako dziesięciolatek wstąpił do korpusu kadetów. Ukończył także szkołę artyleryjską. Podczas swojej służby w artylerii skończył kurs pilotażu w Petersburgu i Warszawie. Służył w 3 kompanii lotniczej 11 Oddziału Lotniczego. Jego instruktorem był jeden z najlepszych pilotów carskiej armii inżynier Jacuk.
Łamał reguły, bo chciał czegoś więcej
W czasach służby Niestirowa piloci starali się unikać niebezpiecznych pochyleń i latali wyłącznie równo. Jednak nie wszyscy…9 września 1913 roku Piotr Niestirow jako pierwszy na świecie wykonał pętle samolotem Nieuport.
Pilot wzniósł się na wysokość kilometra nad lotnisko w Kijowie, wyłączył silnik i zaczął spadać, następnie wszedł w tzw. lot nurkowy na 600 metrach, wyszedł z nurkowania i poderwał maszynę w górę. Samolot zatoczył koło w pionowej powierzchni.
Pętla pionowa polega na nakreśleniu kręgu w jednej płaszczyźnie. Pilot steruje jedynie drążkiem sterowym i sprężonym z nim sterem wysokości. Pętla może być klasyczna i odwrócona. W pierwszej z nich głowa pilota jest skierowana do środka zataczanego okręgu, a w drugiej głowa jest umieszczona na zewnątrz zataczanego kręgu.
Gratulacje i upomnienia za niebezpieczny lot
Pilot Niestirow otrzymał masę gratulacji, złoty medal kijowskiego towarzystwa lotniczego, ale także upomnienie od swojego przełożonego i żądanie od kijowskiej gazety "Kopiejka", by za niebezpieczny lot posadzić pilota w areszcie. Niedługo potem taką samą figurę wykonał pilot testowy firmy Blerio - Adolphe Peqoud. Na Zachodzie to on został uznany za autora pętli pionowej.
Niestierow oprócz pętli praktykował starty i lądowania w ciemnościach. 24 maja 1914 roku dokonał rekordowego przelotu na trasie Kijów-Petersburg. Chciał nawet podać się do dymisji by całkowicie oddać się konstruowaniu samolotów, które zawierałyby wszystkie potrzebne mu udogodnienia.
Pomysł odszedł jednak na dalszy plan, ponieważ zaczęła się I wojna światowa. W chwili wybuchu wojny był on dowódcą 11 Oddziału Lotniczego, który walczył w ramach Frontu Południowo-Zachodniego. Do głównych zadań lotnictwa wojskowego należały zadania rozpoznawcze. Samoloty nie były uzbrojone, a jedyną bronią, która znajdowała się na pokładzie były pistolety i karabiny. Niestierow wykonał w tych warunkach ponad 20 lotów bojowych.
Umarł pod chmurami
8 września pilot wystartował, by zniszczyć lub odpędzić austriacki samolot rozpoznawczy Albatros B II. Leciał nieuzbrojonym samolotem i nie miał broni. Jednak udało mu się staranować maszynę przeciwnika. Na skutek uszkodzeń oba samoloty uległy rozbiciu. Dwuosobowa załoga austriacka oraz Niestierow ponieśli śmierć.
Piotr Niestierow umarł wykonując pierwszy taran lotniczy (uderzenie własnym samolotem w samolot nieprzyjaciela w celu jego uszkodzenia lub zniszczenia) i biorąc udział w pierwszej na świecie walce lotniczej.
Oprac. na podstawie artykułu z Wikipedii, autorstwa, udost. na licencji CC-BY-SA 3.0
[1] Zdjęcie udostępnione jest na licencji:
Creative Commons
Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach. 2.5.