Współcześni uczniowie mają znacznie więcej możliwości
W obecnych czasach zarówno dzieci i młodzież, jak też nauczyciele korzystają z wielu udogodnień, które pojawiły się wraz z rozwojem nowych technologii. Sięganie po wiedzę do internetu zastąpiło częściowo używanie słowników, encyklopedii oraz innych źródeł w formie książek, jakie kiedyś stanowiły podstawowe materiały, po które sięgali uczniowie. Znalezienie potrzebnego tekstu w sieci jest znacznie łatwiejsze i szybsze, niż w ramach godzin, spędzonych w czytelni bądź bibliotece szkolnej. Czytanie lektur z ekranu monitora czy pisanie notatek na klawiaturze laptopa zamiast w zeszycie stało się już codziennością. Sprawniej przebiega też wymiana informacji pomiędzy uczniami oraz nauczycielami za pośrednictwem komunikatorów, dostępnych niemal dwadzieścia cztery godziny na dobę.
Postęp technologiczny otworzył więc kolejne możliwości w procesie edukacji, a ponadto przyczynił się do rozwoju nowych dziedzin, związanych chociażby z branżą IT czy mediami i platformami społecznościowymi. Poznawanie świata przybrało też atrakcyjniejsze formy, na przykład dzięki programom oraz materiałom multimedialnym bądź projektom o charakterze interaktywnym. Łatwość w nawiązywaniu kontaktów oraz komunikacji za pośrednictwem smartfonów i internetu wpłynęła jednak na zmianę wartości, a także poziomu relacji międzyludzkich. Dzieci oraz młodzież we współczesnej szkole są mniej zintegrowane i mają też o wiele więcej swobody niż ich rówieśnicy sprzed kilkudziesięciu lat. Nie panuje już tak ostra dyscyplina ani nikt surowo nie kara uczniów za złamanie obowiązujących zasad. Poza tym, uczestnicy zajęć lekcyjnych mogą swobodnie wypowiadać się na różne tematy, zajmując nieraz krytyczne czy nawet kontrowersyjne stanowiska.
Szkoła w PRL-u uczyła, wychowywała i kształtowała zaradność życiową
Jak się okazuje, dawna szkoła sprzed kilkudziesięciu lat kojarzy się głównie z dyscypliną, szacunkiem i zaufaniem do nauczycieli, koleżeństwem oraz pozalekcyjnymi formami spędzania czasu, jakie integrowały, a także zacieśniały więzi w kręgu społeczności szkolnej. Dzieci i młodzież były wówczas bardziej aktywne, zorganizowane, posłuszne, zaś nauczycieli niejednokrotnie uznawały za swoje autorytety, z którymi chętnie współpracowały. Popularna wśród uczniów była przynależność do harcerstwa, szkolnych klubów sportowych bądź grup, uczęszczających na tak zwane koła zainteresowań, realizowanych przez nauczycieli z różnych przedmiotów. Tego typu zajęcia gromadziły spore liczby dzieci oraz młodzieży, które pogłębiały wspólnie swoją wiedzę i zdobywały cenne umiejętności, a przy tym zacieśniały szkolne przyjaźnie, jakie trwały później przez wiele lat.
Dawna szkoła więc, oprócz przekazywania wiedzy również wychowywała oraz kształtowała zaradność życiową na wielu płaszczyznach, dzięki czemu uczniowie dość szybko stawali się samodzielni i potrafili radzić sobie w różnych sytuacjach. Pozbawieni używanych współcześnie narzędzi oraz nowinek technologicznych zdobywali dodatkowe umiejętności, związane z pozyskiwaniem i przyswajaniem wiedzy. Chociaż wymagało to od nich wiele wysiłku oraz poświęconego czasu, to dzięki wszelkim staraniom kształtowali w sobie bezcenne cechy i postawy, dzięki którym łatwiej im było stawić czoła niełatwej codzienności. Ta bowiem wymagała od nich wielu praktycznych umiejętności, jakich zakres wydaje się mocno ograniczony wśród współczesnej młodzieży, posługującej się udogodnieniami technologicznymi.
W załączonej galerii prezentujemy fotografie archiwalne, przedstawiające uczniów i szkołę w okresie PRL-u, udostępnione przez Narodowe Archiwum Cyfrowe. Zobacz fascynujące zdjęcia sprzed kilkudziesięciu lat!
Uczniowie i szkoła w okresie PRL-u. Zobacz fotografie archiwalne!