Tak wyglądają wypadki i katastrofy w Polsce na archiwalnych zdjęciach. Także w regionie

OPRAC.:
Dariusz Nawrocki
Dariusz Nawrocki
Wypadki samochodowe w okresie międzywojennym w PolsceSamochodów na ówczesnych drogach było znacznie mniej niż dziś. Częściej za to można było spotkać pojazdy konne. W samym Gdańsku, jak podaje Anna Krüger w artykule "Wypadki komunikacyjne w Gdańsku w dwudziestoleciu międzywojennym. Przyczynek do życia codziennego w Wolnym Mieście Gdańsku", w okresie międzywojennym dochodziło do kilkuset wypadków rocznie. Jak podaje niepodlegla.gov.pl, w 1926 roku w Polsce zarejestrowanych było 11807 samochodów, w tym taksówki i autobusy. 11 lat później było ich niecałe 22000, ale już w 1939 - 31804.Co ciekawe, w okresie międzywojennym, sam fakt prowadzenia samochodu w stanie nietrzeźwym nie podlegał karze. - "Delikwenta na gazie" karano tylko jeśli doszło do wypadku - podkreśla niepodlegla.gov.pl.***Na zdjęciu: Wypadek samochodowy na wiadukcie Pancera na Nowym Zjeździe w Warszawie z 7 lipca 1938 roku. Samochód przebił się przez barierki mostu. Zebrały się tłumy warszawiaków. Zobaczcie zdjęcia wypadków i katastrof w okresie międzywojennym w Polsce >>>>
Wypadki samochodowe w okresie międzywojennym w PolsceSamochodów na ówczesnych drogach było znacznie mniej niż dziś. Częściej za to można było spotkać pojazdy konne. W samym Gdańsku, jak podaje Anna Krüger w artykule "Wypadki komunikacyjne w Gdańsku w dwudziestoleciu międzywojennym. Przyczynek do życia codziennego w Wolnym Mieście Gdańsku", w okresie międzywojennym dochodziło do kilkuset wypadków rocznie. Jak podaje niepodlegla.gov.pl, w 1926 roku w Polsce zarejestrowanych było 11807 samochodów, w tym taksówki i autobusy. 11 lat później było ich niecałe 22000, ale już w 1939 - 31804.Co ciekawe, w okresie międzywojennym, sam fakt prowadzenia samochodu w stanie nietrzeźwym nie podlegał karze. - "Delikwenta na gazie" karano tylko jeśli doszło do wypadku - podkreśla niepodlegla.gov.pl.***Na zdjęciu: Wypadek samochodowy na wiadukcie Pancera na Nowym Zjeździe w Warszawie z 7 lipca 1938 roku. Samochód przebił się przez barierki mostu. Zebrały się tłumy warszawiaków. Zobaczcie zdjęcia wypadków i katastrof w okresie międzywojennym w Polsce >>>>Narodowe Archiwum Cyfrowe
Ruch na drogach, torach i w powietrzu w okresie międzywojennym był dużo mniejszy niż aktualnie. Dochodziło jednak do wielu wypadków, a nawet katastrof. Na miejsce przybywali dziennikarze ogólnopolskich mediów i relacjonowali te wydarzenia na łamach prasy. Zobaczcie zdjęcia wypadków i katastrof, do których doszło w latach 1920-1939 w Polsce. Zdjęcia pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Wypadki kolejowe w okresie międzywojennym w Polsce

Okazuje się, że w okresie międzywojennym w Polsce dochodziło do bardzo wielu wypadków kolejowych.

- Wbrew mitom, przedwojenne pociągi nie były ani punktualne ani tanie. Przede wszystkim jednak – nie były bezpieczne. W najgorszym roku do zderzeń pociągów dochodziło średnio… co dwa dni - czytamy na stronie wielkahistoria.pl.

W latach 1922 - 1938 doszło aż do 19 553 wypadków kolejowych! Zginęło w nich a 6465 osób!

- Najgorsze pod tym względem były lata 1928–1929, kiedy to miało miejsce odpowiednio 1651 oraz 1796 nieszczęśliwych zdarzeń - dodaje wielkahistoria.pl.

Wypadki samochodowe w okresie międzywojennym w Polsce

Samochodów na ówczesnych drogach było znacznie mniej niż dziś. Częściej za to można było spotkać pojazdy konne.

W samym Gdańsku, jak podaje Anna Krüger w artykule "Wypadki komunikacyjne w Gdańsku w dwudziestoleciu międzywojennym. Przyczynek do życia codziennego w Wolnym Mieście Gdańsku", w okresie międzywojennym dochodziło do kilkuset wypadków rocznie.

Jak podaje niepodlegla.gov.pl, w 1926 roku w Polsce zarejestrowanych było 11807 samochodów, w tym taksówki i autobusy. 11 lat później było ich niecałe 22000, ale już w 1939 - 31804.

Co ciekawe, w okresie miedzywojennym, sam fakt prowadzenia samochodu w stanie nietrzeźwym nie podlegał karze. - "Delikwenta na gazie" karano tylko jeśli doszło do wypadku - podkreśla niepodlegla.gov.pl.

Stan dróg był tragiczny.

- Dzisiejsze niemal 300 tys. km dróg o utwardzonej nawierzchni wygląda imponująco przy zaledwie 63 tys. km pod koniec lat 30. (z czego jedynie 1/4 wybudowano w latach 1924–1938). Przed wojną, co pewne nie dziwi, najlepsza infrastruktura drogowa znajdowała się w województwie warszawskim oraz na ziemiach byłego zaboru pruskiego. Dalekie wypady utrudniała nie tylko słaba infrastruktura, ale także uboga była sieć dystrybucji paliwa. Stacji benzynowych, wtedy nazywanych pompami, było bardzo mało, dlatego kierowcy musieli zapas paliwa wozić w kanistrach w bagażniku. Pierwsza pompa powstała w Warszawie w 1924 roku - podaje niepodlegla.gov.pl.

Jakie były przyczyny wypadków w okresie międzywojennym?

"Najczęściej chodziło o złamanie różnych przepisów ruchu drogowego, czego dopuszczali się zazwyczaj kierujący pojazdami - zwłaszcza samochodami osobowymi. Wśród tych naruszeń wymieniano głównie zbyt szybką jazdę, nieprawidłowe skręcanie oraz wyprzedzanie; powodem wielu wypadków była też nietrzeźwość uczestników ruchu drogowego (częściej pieszych niż kierowców). Ponadto wypadki powodowały spłoszone konie" - czytamy w artykule Anny Krüger.

W okresie międzywojennym dochodziło też wielu katastrof lotniczych. Jak podaje wielkahistoria.pl, zginęło w nich 502 pilotów.

- Według ustaleń Jerzego Pawlaka, czołowego historyka polskiego przedwojennego lotnictwa, między 1 stycznia 1921 roku a 31 sierpnia 1939 roku w katastrofach lotniczych śmierć poniosło 502 polskich lotników. Rekordowe pod tym względem były rok 1938 i osiem miesięcy 1939 roku, kiedy to zginęło odpowiednio 58 i 52 ludzi - podaje wielkahistoria.pl.

Zobaczcie zdjęcia wypadków i katastrof w okresie międzywojennym w Polsce:

Zdjęcia pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Narodowe Archiwum Cyfrowe to serwis, który publikuje w internecie opisy i skany materiałów archiwalnych z archiwów państwowych i innych instytucji. Dzięki temu można korzystać z wielu zbiorów bez wychodzenia z domu. Warto podkreślić, że dostęp jest całkowicie otwarty, nie wymaga logowania i jest bezpłatny.

- Z serwisu szukajwarchiwach.gov.pl może korzystać każdy: genealodzy, studenci, uczniowie, nauczyciele, pracownicy naukowi oraz wszystkie zainteresowane osoby. Serwis umożliwia korzystanie z materiałów archiwalnych przechowywanych w archiwach z różnych części Polski bez wychodzenia z domu - podkreśla Narodowe Archiwum Cyfrowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Paliwo na stacjach będzie tańsze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tak wyglądają wypadki i katastrofy w Polsce na archiwalnych zdjęciach. Także w regionie - Gazeta Pomorska

Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia