Ustawa, dzięki której w Polsce popłynął prąd

redakcja
Elektryczny pociąg podmiejski warszawskiego węzła kolejowego.
Elektryczny pociąg podmiejski warszawskiego węzła kolejowego. NAC, S: 1-G-3094 [1]
21 marca 1922 roku sejm przyjął ustawę elektryczną. Miała ona na celu rozprzestrzenienie sieci elektroenergetycznej.

Ustawa elektryczna zakładała, że na publiczne wytwarzanie, przetwarzanie, przesyłanie i rozdzielanie energii należy posiadać uprawnienie rządowe. Nadawał je Minister Robót Publicznych (wówczas Gabriel Narutowicz), który mógł je wydać jedynie na czas ograniczony. Ustawa określała także czym jest zakład elektryczny: "urządzenie służące do wytwarzania, przesyłania lub rozdzielania energii elektrycznej". Na jego budowę należało uzyskać specjalne pozwolenie policyjno - techniczne.

Polska chce prądu

Rząd Polski w 1933 roku wydał kolejną ustawę, która popierała elektryfikacje. W ciągu pięciu lat od jej wejścia w życie wprowadzono ulgi m.in. pierwszeństwo w kupowaniu od państwa materiałów budowlanych i opałowych na potrzeby zakładu elektrycznego, czy zwolnienie od wynagrodzenia za korzystanie z terenów państwowych do prowadzenia przewodów elektrycznych. Warunkiem otrzymania ulgi było zobowiązanie wybudowania linii elektrycznych lub zakładów elektrycznych.

10 tysięcy wsi w 10 lat

Do 1939 roku zelektryfikowane zostały 1263 wsie, a dziesięć lat później już przez 11 456 wsi płynął prąd.
Centralny Zarząd Energetyki, Społeczne Przedsiębiorstwo Budowlane i Związek Samopomocy Chłopskiej ustaliły system finansowania i wykonywania elektryfikacji wsi. W jego ramach został utworzony Wydział Elektryfikacji Wsi. Zostały także powołane specjalne komitety elektryfikacji.

"Punkt świetlny" w każdym domu

W 1950 roku wprowadzono w życie ustawę o powszechnej elektryfikacji wsi i osiedli. W jej wyniku każde gospodarstwo zostało wyposażone w urządzenia odbiorcze (punkty świetlne, gniazda wtykowe). Elektryfikacja przebiegała w różnym tempie w zależności od rejonu Polski. Ustawa wpłynęła także na rozwój kolei, przyczyniając się do popularyzacji elektrowozów w końcówce lat 40.

Oprac. na podstawie artykułu z Wikipedii, autorstwa, udost. na licencji CC-BY-SA 3.0

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia
Dodaj ogłoszenie