Welocyped, prototyp dzisiejszego roweru

Pojazd Draisa
Pojazd Draisa Wikimedia Commons
12 czerwca 1817 roku Karl Drais odbył pierwszą jazdę na skonstruowanym przez siebie pierwowzorze roweru

Welocyped nie posiadał łańcucha ani hamulców. Pojazd Draisa napędzany był pedałami osadzonymi na osi przedniego koła. Pierwsze wersje welocypedów powstawały w pierwszej połowie XIX wieku.

Konstrukcja Draisa inspirowana była "maszyną biegową". Drais po raz pierwszy użył swojego pojazdu w czerwcu 1817, a rok później opatentował swój wynalazek.

Pojazd Draisa szybko stał się popularny w Wielkiej Brytanii i Francji, gdzie był nazywany odpowiednio hobby horse i draisienne. Ze względu na zasadę działania każda draisine musiała być indywidualnie dopasowana dla konkretnego użytkownika. Większość producentów nie znało bowiem wynalazku regulowanego siodełka, a więc wielkość pojazdu musiała być dostosowana do wzrostu i długości nóg użytkownika.

Maszyna biegowa była w całości zbudowana z drewna, poruszano się nią wyłącznie po dobrze utrzymanych drogach. O jej popularności świadczy fakt, że niektóre samorządy zakazywały korzystania z niej, ponieważ użytkownicy welocypedu nader często powodowali wypadki z udziałem pieszych.

Oryginalny egzemplarz roweru Draisa znajduje się w muzeum miejskim w Karlsruhe.

Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia