Dla nich Francuzi zrezygnowali z lotów

Pociąg TGV Thalys PBKA na dworcu Paryż-Nord Fot. Wikimedia Commons/Vincent BABILOTTE/[1] Pociąg TGV Thalys PBKA na dworcu Paryż-Nord

18 maja 1990 francuski TGV Atlantique ustanowił rekord szybkości pociągu pasażerskiego. Osiągnął prędkość 515,3 km/h

Pociąg TGV Thalys PBKA na dworcu Paryż-Nord
Wikimedia Commons/ Sébastien PODVIN/[2] Połączenie wagonów w TGV Duplex

Połączenie wagonów w TGV Duplex
(fot. Wikimedia Commons/ Sébastien PODVIN/[2])

Koncepcja szybkiej kolei pojawiła się we Francji około dwadzieścia lat przed wyjazdem na tory pierwszego TGV. W latach 60. XX wieku stworzono nową koncepcję, która zakładała połączenie maksymalnej prędkości pociągów i pochyleń poziomych trasy, które sięgałyby 4%, podczas, gdy dziś sięgają one 1%. Koleje francuskie prowadziły różne próby podniesienia prędkości taboru przy użyciu turbin gazowych. Pierwsze takie składy zwane ETG weszły do użytku w marcu 1970 roku na linii Paryż-Cherbourg.

Pozostało jeszcze 86% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 6,15 zł miesięcznie.

    już od
    6,15
    /miesiąc

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

naszahistoria.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.