Jakub Szczepański

Koleje z czasów II RP zawstydzają współczesne PKP

Przed II wojną światową, w roku 1938, lukstorpeda pokonywała trasę z Katowic do Krakowa w 58 minut Fot. Wikimedia Commons Przed II wojną światową, w roku 1938, lukstorpeda pokonywała trasę z Katowic do Krakowa w 58 minut
Jakub Szczepański

W czasach marszałka Józefa Piłsudskiego przejazd pociągiem z Warszawy do Łodzi Fabrycznej trwał tylko 88 minut. To rekord, którego Polskie Koleje Państwowe nie mogą pobić nawet w XXI wieku

Koleje z czasów II RP to do dzisiaj niedościgniony wzór dla współczesnego PKP. I wcale nie chodzi tu wyłącznie o legendarne już standardy lukstorpedy. Bo sto lat temu sformułowanie o tym, że zegarki reguluje się zgodnie z rozkładem jazdy, nie było żadnym mitem. I to już od połowy lat 20.

Biorąc pod uwagę czas podróży w 2014 r., mamy czego pozazdrościć naszym pradziadkom i prababkom. Przykłady? Przejazd z Katowic do Krakowa w roku 1938 - z trzema postojami - trwał dokładnie 58 minut. Do dziś niepobity zostaje również rekord obowiązuje chociażby na trasie Warszawa - Łódź. Pasażerowie żyjący za czasów II RP dojeżdżali na miejsce, i to regularnym połączeniem, w ciągu 88 minut! To co najmniej przykre, zważywszy na polskie realia XXI w. W praktyce zestawienie wygląda po prostu śmiesznie.

Pozostało jeszcze 81% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 6,15 zł miesięcznie.

    już od
    6,15
    /miesiąc
Jakub Szczepański

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

naszahistoria.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.