Hot dogi dla motocyklistów
Bracia Richard i Maurice McDonald postanowili założyć rodzinny biznes. Żeby mógł się on dobrze rozwijać z małego miasteczka przenieśli się do Kalifornii. Panowie kochali sztukę, dlatego postawili na kinoteatr. Kulturalny biznes przetrwał na rynku tylko cztery lata, bracia jednak nie zniechęcili się i postanowili zainwestować w zupełnie inny pomysł.
Otworzyli pierwszy bar z hot dogami. Usługi były skierowane przede wszystkim do zmotoryzowanych. Sama knajpa
została przeszklona ze wszystkich stron, a w jej wnętrzu nie było krzeseł, ani stolików. Zamówienia były donoszone przez kelnerki do zaparkowanych na chodniku samochodów.
Po hot dogach do menu niedługo potem dołączyły koktajle mleczne, żeberka z grilla i orzechowe chipsy. Pojawiły się także sławne do dziś hamburgery.
Głównymi klientami hamburgerowego lokalu byli mężczyźni i nastolatkowie. Brakowało w nim kobiet, dlatego bracia postanowili zmienić wizerunek restauracji tak, aby była ona bardziej przyjazna dzieciom. Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę, bracia zaczęli notować zarobki dochodzące do 50 tysięcy dolarów rocznie.
Leniwa Susan sprzedaje hamburgery
Firma opierała się na trzech priorytetach. Miało być szybko, tanio, a wybór serwowanych dań duży. Żeby to zagwarantować do restauracji wprowadzono taśmy produkcyjne. Dla poprawy wydajności zamontowano także dozowniki na ketchup i musztardę oraz podajnik hamburgerów, który był żartobliwie nazywany leniwą Susan.
Ray Kroc - dostawca mikserów do restauracji zauważył, że takie knajpy mają w sobie ogromny potencjał. W 1962 roku wykupił on od braci McDonald's licencję na wyłączność marki i całkowicie poświęcił się pracy.
Uniwersytet smażenia frytek
W 1957 roku Kroc zainwestował w badania nad technologią smażenia frytek. Restauracja zamawiała tygodniowo 14 worków ziemniaków (przeciętna knajpa zamawiała jeden worek). Firma otworzyła Uniwersytet Hamburgera, w którym uczono smażenia mięsa i ziemniaków.
Model biznesowy McDonald's oprócz sprzedaży oparty jest o zyski z nieruchomości. Firma jest właścicielem gruntów, na których znajdują się bary, a więc wiąże się z najemcą lokalu umową na zasadach franczyzny.
"Jesteśmy biznesem w dziedzinie nieruchomości. Jedynym powodem, dla którego sprzedajemy hamburgery, jest to, że przynoszą największy dochód płatnikom czynszu" powiedział Harry Sonenborn, pierwszy szef McDonald'sa.
Rekordowe otwarcie w Warszawie
W Polsce pierwszy McDonald's powstał 17 czerwca 1992 roku w Warszawie. W dniu otwarcia pobito rekord świata w licznie transakcji. Dokonano 13,3 tys. zamówień.
75 lat temu w Kalifornii nikt nie przewidywał takiego sukcesu, ani tym bardziej sprzedaży tylu hamburgerów. Gdyby je policzyć i położyć jeden na drugim, ułożona z nich wieża sięgałaby z Ziemi do Księżyca.
Dziś McDonald's obsługuje ponad 52 miliony gości dziennie. Dysponuje 6% pieniędzy, jakie Amerykanie wydają na jedzenie i zatrudnia co piętnastego Amerykanina, który chce rozpoczyna swoją karierę zawodową.
Oprac. na podstawie artykułu z Wikipedii, autorstwa, udost. na licencji CC-BY-SA 3.0
Creative Commons
Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach. 3.0. Niemcy