Marzenie wielu Polaków - samochód osobowy Warszawa. Zobacz zdjęcia sprzed 70 lat

Marta Chmielińska
Samochód osobowy Warszawa był marzeniem wielu Polaków i do dziś wywołuje wiele wspomnień. Pierwsze auto zjechało z linii produkcyjnej 6 listopada 1951 roku o godzinie 14.00, a produkcję Warszaw zakończono dokładnie 50 lat temu - 30 marca 1973 r. Pierwsze egzemplarze składano z części przysłanych ze Związku Radzieckiego, a następnie stopniowo z elementów produkowanych w Polsce. Łącznie wyprodukowano 254 471 egzemplarzy modelu, z czego 72 834 trafiło na eksport. W galerii prezentujemy unikatowe zdjęcia ze zbiorów prywatnych oraz Archiwum Akt Nowych.

Licencję na produkcję pierwszego polskiego samochodu osobowego podpisano w styczniu 1950 r. Umowa z sowiecką fabryką Gaz zakładała produkcję samochodu Pabieda, któremu w Polsce nadano nazwę FSO M-20 Warszawa.

Pierwsza Warszawa zjechała z linii montażowej 6 listopada 1951 roku o godzinie 14.00. Początkowo auta składane były w całości z podzespołów dostarczonych przez Związek Radziecki. Dopiero w 1956 r. Warszawa stała się samochodem wyprodukowanym w całości w Polsce.

Docelowo Fabryka Samochodów Osobowych miała produkować 25 tysięcy egzemplarzy rocznie, lecz nigdy nie osiągnięto takiej liczby. Najwięcej Warszaw wyprodukowano w 1968 r. i było ich 17 780.

Pierwszy model Warszawy - M-20 posiadał:

  • nadwozie samonośne
  • czworo drzwi
  • klasyczny układ napędowy
  • 4-cylindrowy, dolnozaworowy silnik benzynowy
  • pojemność 2,12 litra
  • moc nominalną 50 KM
  • 3-biegową manualną skrzynię biegów
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia