Spis treści
Herstoria Stosowana. Pierwszy podręcznik historii kobiet stworzony w Poznaniu
Aleksandra Szczerbińska (później Piłsudska), Zofia Moraczewska, Zofia Sokolnicka czy Tamara Łępicka. O tych i wielu innych kobietach chcą przypominać i uczyć przedstawicielki Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
- To jest pierwszy podręcznik dydaktyki herstorycznej, czyli pierwszy podręcznik o tym jak uczyć o historii kobiet w polskiej szkole. Jest zatytułowany "Herstoria stosowana". Posługujemy się takim zgrabnym skrótem, który mówi o tym wszystkim czego młodzież i dzieci w polskim systemie edukacji nie dostają, a mianowicie: kobiecych bohaterek, kobiecych wzorców postępowania i kobiecych punktów widzenia
- Anna Kowalczyk, wiceprezeska i fundatorka Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
Kobiety stanowią jedynie 4 procent postaci w polskich podręcznikach
- Wiemy to z badań naszych redakcyjnych koleżanek, że podręczniki szkolne są prawie do zera "wygumkowane" z postaci kobiecych. Około 4 procent nazwisk, które się tam pojawiają należą do kobiet, z czego połowa to są postaci fikcyjne. Można ukończyć edukację w polskiej szkole, nawet na poziomie uniwersyteckim i nadal będąc pytanym o kobiety, które miały znaczenie w naszych dziejach, jesteśmy w stanie wymienić góra 2-3 nazwiska
- dodaje.
Historia, która pomija wizerunek i spojrzenie kobiet, jest historią zafałszowaną, uważają naukowczynie.
- To tak jakby wydarzenia światowe działy się tylko na wojnie i w gabinetach ważnych decydentów
- mówi Kowalczyk.
Po co powstał podręcznik historii kobiet "Herstoria Stosowana"?
Agnieszka Jankowiak-Maik brała czynny udział w tworzeniu podręcznika, jest jedną z autorek.
- Jest to element całego projektu, który realizujemy od roku. Widzimy bardzo dużą potrzebę by pokazać nauczycielom i nauczycielkom jak to robić. Historia kobiet nie jest obecna w podręcznikach szkolnych
- mówi.
Podręcznik powstał w ramach realizacji grantu naukowego. Wszystkiego jego wytwory są dostępne za darmo, na wolnej licencji. Link do niego jest tutaj: Herstoria Stosowana.
Kursy kobiecej historii
- Cały kurs był przeznaczony dla nauczycieli i nauczycielek, bo oni niosą zmianę. Ten podręcznik to jest takie zebrane w pigułce godziny warsztatów, tutoringu, projektów, które pomagałyśmy stworzyć naszym kursantom i kursantkom i wierzymy, że będzie to dobra dobra wskazówka, nawet dla tych, którzy tych kursów nie przeszli
- dodaje Jankowiak-Maik.
Jedynym mężczyzną, który brał udział w kursach był dr Dariusz Majchrzak, nauczyciel w I LO im. Mikołaja Kopernika w Będzinie.
- Jeśli zajrzymy do podręczników, to widać, że historia kobiet jest na marginesie lub jest pomijana
- mówi.
- Wyzwaniem dla nauczycieli jest by w przystępny sposób pokazać te kobiecą historię i pokazać, że odgrywały i odgrywają bardzo ważną rolę w naszym społeczeństwie
- dodaje.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: wydawca@glos.com