Pancerna "Danuta", fachmanka wojen

Pociąg pancerny powstańców wielkopolskich Danuta w 1919 roku. Fot. Wikimedia Commons Pociąg pancerny powstańców wielkopolskich Danuta w 1919 roku.

29 maja 1919 roku w Poznaniu zbudowano pociąg pancerny "Danuta"

Pociąg brał udział w powstaniu wielkopolskim. W późniejszym czasie "walczył" także w bitwie pod Warszawą w sierpniu 1920 i kampanii wrześniowej.

W 1924 roku "Danuta" została przydzielona do jednostki w Jabłonnie skąd trafiła do do 1 Dywizjonu Pociągów Pancernych.

We wrześniu 1925 roku pociąg uległ wypadkowi pod Olkielnikami. Wskutek wykolejenia zginęło dwóch żołnierzy a kilku odniosło rany, uszkodzeniu uległy dwa parowozy i wagony osobowe. Został zmodernizowany na początku lat 30., otrzymując nową lokomotywę i dodatkowe uzbrojenie przeciwlotnicze. We wrześniu 1939 był uzbrojony w 2 haubice 100 mm, 2 armaty 75 mm i 22 ckm-y.

Od wiosny 1939 roku "Danuta" była przydzielona do Dowództwa Okręgu Korpusu nr VII w Poznaniu. W kampanii wrześniowej został przydzielony do 26 Dywizji Piechoty przy Armii Poznań. Pociąg przybył na teren 26 dywizji koło Wągrowca nocą z 27 na 28 sierpnia. Od następnego dnia pociąg rozpoczął zwiad terenu w okolicach Piły.

Danuta broni ziem zachodnich

Skład pociągu Danuta. Kolejno od lewej: wagon artyleryjski, wagon szturmowy, parowóz pancerny, wagon artyleryjski.

30 sierpnia pociąg dostał rozkaz dozorowania i ochrony linii kolejowych nad Notecią. 1 września pociąg patrolował odcinek Chodzież - Szamocie, dzień później ubezpieczał prawe skrzydło 26 Dywizji. 3 września "Danuta" osłaniała odwrót oddziałów dywizji wycofujących się z Wielkopolski na linię jezior żnińskich. 4 września pociąg dotarł do Żnina odpierając nalot niemiecki.

Następnego dnia pociąg razem z 2 Batalionem 37 Pułku Piechoty wydzielony do obrony Inowrocławia; wieczorem pociąg dotarł do stacji Białe Błota. 6 września "Danuta" pod rozkazami gen. Juliusza Drapelli osłaniała odwrót wojsk polskich spod Torunia by wspierać później na linii Gniewkowo - Inowrocław odwrót 27 Dywizji Piechoty. W tym czasie pociąg utracił kontakt ze swoim składem gospodarczym.

9 września pociąg został skierowany do Kutna, gdzie przebywał inny polski pociąg pancerny, "Paderewski". 11 września pociąg został skierowany na Sochaczew, dotarł jednak tylko do Żychlin - dalszą drogę blokowały zbombardowane pociągi cywilne.

Załoga pociągu zmuszona była zbudować szereg objazdów, docierając do Jackowic pod Łowiczem rankiem 13 września. Od 14 września pociąg brał udział w bitwie nad Bzurą, wzmacniając oddziały broniące Soboty i Piątku i wspierając oddziały 4 Dywizji Piechoty. Następnie pociąg wspierał 16 Dywizję Piechoty w rejonie Łowicza. "Danuta" przyczyniła się do wstrzymania niemieckiego natarcia na tym odcinku.

16 września 1939 roku w trakcie odwrotu pociąg wpadł w zasadzkę, gdy zamaskowane armaty przeciwpancerne rozbiły parowóz. Uszkodzenia te i braki w amunicji przekonały kapitana Korobowicza do opuszczenia pociągu. Tankietki (małe, bezwieżowe czołgi) zdołały się wycofać; wagony i czołgi Renault zaminowano pod ostrzałem nieprzyjaciela.

Pociąg wysadzono w powietrze razem z nacierającą na niego piechota niemiecką. Część załogi dotarła do Warszawy, zasilając załogę prowizorycznego pociągu pancernego na Dworcu Gdańskim.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

naszahistoria.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.