Wodowanie statku MS "Nowotko" w 1955 roku w Stoczni Gdańskiej. Na uroczystości tłumy [archiwalne zdjęcia]

Piotr Celej
Wodowanie statku MS Marceli Nowotko w Stoczni Gdańskiej. Listopad 1955 roku.
Wodowanie statku MS Marceli Nowotko w Stoczni Gdańskiej. Listopad 1955 roku. Narodowe Archiwum Cyfrowe/Polskie Linie Oceaniczne
15 listopada 1955 roku w Stoczni Gdańskiej zwodowano drobnicowiec typu B-54 należący do Polskich Linii Oceanicznych. Statek przybrał imię MS "Nowotko" i pływał pod polską banderą do 1980 roku. Zobacz zdjęcia z wodowania jednostki.

"Marceli Nowotko" to przedstawiciel polskich szybkich drobnicowcówtypu B-54. Wykorzystywano go do rejsów na linię dalekowschodnią. Często mówiono, że był to pierwszy duży, nowoczesny, a w dodatku udany statek pełnomorski, zaprojektowany i zbudowany w Polsce. Głównym projektantem był profesor J.Pacześniak. Pierwszy statek z serii przyjął imię Marcelego Nowotki. Był to działacz komunistyczny, znany z uległości wobez Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Pierwsza seria drobnicowców B-54 obejmowała 7 jednostek były to: „Marceli Nowotko”, „Bolesław Bierut”, „Stefan Okrzeja”, „Kapitan Kosko”, „Florian Ceynowa”, „Generał Sikorski” i „Reymont”. Statki z tej serii kupowali także armatorzy zagraniczni między innymi z ZSRR, Chin, Francji i Indonezji.

Przez długie lata statki typu B-54 stanowiły wizytówkę polskiego przemysłu okrętowego i były jednym z jego „kamieni milowych”. Kontynuacją tej serii statków były kolejne typy: B-43 (7 statków), B-44 (30 statków), B-40 (16 statków) i B-442 (9 statków).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najważniejsze wiadomości z kraju i ze świata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszahistoria.pl Nasza Historia