W piątek (18.08.2023 r.) w Gdańsku Fundacja Łączy nas Polska zorganizowała konferencję prasową w związku z raportem "Powiedzcie prawdę o swoich zbrodniach. Dlaczego niemieckie firmy nie promują prawdy o przebiegu okupacji Polski w latach 1939-1945". Prowadząca briefing prezes Fundacji Natalia Nitek-Płażyńska powiedziała, że Fundacja wysłała zapytania m.in. do takich firm, jak BASF, Lufthansa, Hugo Boss, Agfa, Dr. Oetker, Porsche, BMW, czy Mercedes-Benz.
Fundacja Łączy nas Polska
- Czy w świadomości społecznej przewija się informacja na temat przeszłości tych firm? Skąd wzięły się swoją pozycję na rynku? Skąd mogą chwalić się jakością, albo dobrymi cenami? - mówiła Płażyńska i dodała, że stało się tak właśnie poprzez ich współpracę z nazistowskim aparatem opresji względem Polski.
Nitek-Płażyńska powiedziała, że Fundacja dwa miesiące temu wystosowała zapytania listowne do tych firm, w jaki sposób informują o swojej przeszłości i w jaki sposób się wzbogaciły i zdobyły pozycję rynkową oraz czy informują o niemieckiej okupacji Polski w czasach II Wojny Światowej.
Historia niemieckich firm z okresu II Wojny Światowej
- Firmy te lekceważą ciążący na nich obowiązek informowania o swojej przeszłości. Po pierwsze, część z tych firm nie odpowiedziała na nasze pytania. Po drugie, większość z tych firm, ma na swoich stronach internetowych zakładki o historii, jak się firma rozwijała (...), ale to lekceważy poprzez brak jakichkolwiek informacji, jak firma rozwijała się w czasie II Wojny Światowej - tłumaczyła Nitek-Płażyńska i podkreśliła, że biznes miał współudział w tym, co się działo.
Podała przykład firmy Dr. Oetker, która otrzymała w 1937 r. tytuł "Wzorowej nazistowskiej firmy".
- Firmy, które odpowiedziały na moje zapytanie, często robiły to w sposób oględny, nie dotykający sedna sprawy - mówiła prezes fundacji, i dodała, że odpowiedzi nie dotyczyły wątku związanego z Polską.
Radna PiS w Gdańsku Barbara Imianowska stwierdziła, że nasi przodkowie zasługują na to, żeby prawda historyczna ujrzała całkowity zakres straty moralnej i finansowej Polaków.
Źródło: