Jakie działania prowadzi Instytut Pamięci Narodowej?
Obecnie IPN prowadzi dwa sztandarowe projekty edukacyjne. Są nimi:
- Przedstawienie "Historia Misia Wojtka"
- Projekt "Drużyna Inki"
Pierwszy z nich ma na celu pokazanie najmłodszym dzieciom w formie przedstawienia prawdziwą historię niedźwiadka, który przeszedł cały szlak bojowy z 2. Korpusem Wojska Polskiego, z Iranu przez Palestynę i Egipt, aż do Włoch, gdzie wziął udział w bitwie o Monte Cassino. Polscy żołnierze dali mu na imię Wojtek, a z czasem dzielny miś dorobił się stopnia kaprala. Wojtek należał do 22 Kompanii Zaopatrywania Artylerii. Stąd symbol jednostki - niedźwiedź niosący w łapach pocisk artyleryjski.
Przedstawienie cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Do tej pory IPN odwiedził ponad 150 przedszkoli, gdzie w pokazach uczestniczyło łącznie ponad pięć tysięcy dzieci. Aby przybliżać najmłodszym historię Polski w ciekawy dla nich sposób, IPN opublikował też cykl bajek "Co by było, gdyby zwierzęta mówiły". Jednym z bohaterów przybliżających dzieciom historię naszego państwa jest właśnie niedźwiedź Wojtek.
Projekt "Drużyna Inki"
Drugi z projektów realizowanych obecnie przez IPN, to akcja uczenia pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów szkoły podstawowej. Przy tej okazji przedstawiono historię sanitariuszki Danuty Siedzikówny "Inki". Była ona ikoną podziemia niepodległościowego, wzorem patriotycznej postawy oraz chęć niesienia pomocy rannym i potrzebującym.
Projekt prezentowany był już na ponad 200 spotkaniach, na których zgromadził ponad sześć tysięcy słuchaczy.
"Gra Szyfrów" - czyli jak uczyć historii przez rozrywkę
Dzięki staraniom Instytutu Pamięci Narodowej, powstała pierwsza gra komputerowa, która uczy historii Polski. Projekt jest przełomowy, ponieważ poprzez pokazywanie historii w formie gry komputerowej IPN trafia do młodzieży odpowiadając na ich zapotrzebowania.
"Gra Szyfrów" to projekt gamingowy przygotowany jako gra FPP, składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Każdy z nas może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie.
IPN pokazuje, że historii można uczyć się w sposób ciekawy, i poprzez wykorzystanie najnowszych technologii staje naprzeciw wyzwaniom stawianym przez młodzież.
Konkursy i Rodzinne Pikniki Historyczne
Instytut Pamięci Narodowej organizuje wiele konkursów oraz współorganizuje projekt o nazwie Rodzinne Pikniki Historyczne, które łączą ze sobą trzy elementy: historię, sport i zabawę. Imprezy odbywają się we współpracy z samorządami. Podczas imprezy najmłodsi uczestnicy mają m.in. możliwość ubrania się w stroje z „epoki”. Dzieci rozgrywają również turnieje piłkarskie o Puchar IPN.
Podczas wakacji IPN zorganizował dwa konkursy.
- Konkurs fotograficzny „Chwała Bohaterom Bitwy Warszawskiej”, w którym udział wzięło kilkadziesiąt osób, a nagrodą był pobyt na półkoloniach w Centralnym Przystanku Historia, w którym udział wzięło 25-ro dzieci.
- Konkurs fotograficzny „Patroni Naszych Ulic”, w którym udział wzięło ponad 100 osób, a nagrodą był wyjazd na tygodniowy obóz patriotyczny do miejscowości Nasiczne w Bieszczadach. Na obóz pojechało aż 60 uczestników, podzielonych na dwa turnusy.
Współpraca międzynarodowa IPN-u
Instytut Pamięci Narodowej swoje działania rozszerza również na arenie międzynarodowej. Prowadzone są projekty w ramach oficjalnych zagranicznych "Przystanków Historia". "Przystanek Historia Belgia" to efekt porozumienia podpisanego z Polską Szkołą im. Jana Pawła II przy Ambasadzie RP w Brukseli.
"Przystanek Historia USA" jest z kolei porozumieniem w sprawie utworzenia "Przystanku Historia", podpisanym ze Zrzeszeniem Nauczycieli Polskich w Ameryce. Projekt trafił do trzech stanów: Nowy Jork, Pensylwania oraz Illinoi. Zaprezentowany został tam spektakl "Historia Misia Wojtka".
Wiele delegacji z zagranicy przyjechało również do polskich oddziałów Instytutu Pamięci Narodowej. Ich celem było wypracowanie zasad współpracy archiwistów, pobytów studyjnych, wspólne organizowanie konferencji naukowych oraz wymiana publikacji. Do Polski przybyły delegacje m.in. ze Słowacji, Korei Południowej, Uzbekistanu i przedstawicieli amerykańskich środowisk żydowskich.
Źródła: i.pl/Instytut Pamięci Narodowej