Korpus Kadetów i Szkołę Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie
Zanim Mieczysław Medwecki trafił do Krakowa ukończył Korpus Kadetów i Szkołę Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, a następnie został przydzielony do pułku we Lwowie. Od 1930 roku służył w Krakowie, by na rok przed wojną objąć dowództwo.
- Medweckiemu należy się pamięć nie tylko dlatego, że był wybitnym pilotem, ale także pierwszym, który zginał w obronie kraju w walce z Luftwaffe. Wspomina się Bitwę o Anglię i Pearl Harbor, ale powietrzna II wojna światowa zaczęła się właśnie nad Krakowem - mówi Krzysztof Wielgus.
Lotnisko w Rakowicach-Czyżynach
Pierwszym celem niemieckich bombardowań stały się dworzec towarowy oraz lotnisko w Rakowicach-Czyżynach. Zdając sobie sprawę, że na wypadek wojny lotnisko stanie się pierwszym celem - na terenie Balic przygotowane zostało tzw. lotnisko operacyjne, o którym mieli nie wiedzieć potencjalni agresorzy. 121 Eskadra dowodzona przez Medweckiego składała się najpewniej z 10 samolotów.
- Kapitan Medwecki rozpoczął start najprawdopodobniej w tzw. kluczu dyżurnym, akurat w chwili, gdy nad Balice nadleciały ostatnie maszyny niemieckie po zbombardowaniu Rakowic. Jednak wleciał pod brzuch bombowca. Został ostrzelany. Brakło mu kilkunastu sekund, by nabrać wystarczającej wysokości, aby podjąć walkę - tłumaczy Krzysztof Wielgus z MLP. Dodaje, że samolot PZL P11c, którym leciał Medwecki był technicznie słabszy od niemieckich maszyn, ale umiejętności polskich lotników sprawiały, że był groźną bronią.